Subscribe

apa istimewanya artis hingga dikecualikan dari menghadiri PLKN?

" Untungnya menjadi artis....PLKN pun boleh dikecualikan. Jika anak saya atau anak anda ponteng PLKN...siaplah masuk lokap!!

Pagi tadi (27.12.2008) selepas joging bersama isteri dan anak perempuan saya di Taman Rimba, seperti biasa saya akan ke Pasar Tani berdekatan Stadium Darulaman, Alor Star. Ketika itu saya melihat banyak deretan bas memenuhi tempat lapang di luar stadium. Jalan yang biasanya tidak banyak kenderaan tiba-tiba menjadi sesak. Apabila mendekati deretan bas di situ, barulah saya tahu rupanya bas yang disediakan itu adalah untuk mengangkut peserta PLKN ke kem latihan masing-masing.

Ketika sedang minum sambil menjamah nasi kerabu di salah sebuah gerai berhampiran Pasar Tani saya mendengar celoteh seorang ibu yang turut menghantar anaknya untuk menghadiri PLKN:

"Anak saya pun ada tanggung jawab juga. Anak sulung lagi, kena sara 5 adik, suami saya dah meninggal. Tapi anak saya yang sulung tu pi juga PLKN. Tak pi takut kena tangkap polis. Tapi saya dengar ada artis kita dikecualikan dari PLKN!"

"Artis mana, kak dengar dari sapa?", tanya seorang wanita yang minum di sebelah kakak itu.

"Namanya Diana ....Diana Danielle. Tu la, artis yang dulu berkawan dengan anak Yusof Haslam tu! Dia pun patutnya hari ni pi PLKN juga, tapi dikecualikan, artis la katakan..." jawab wanita yang membahasakan dirinya sebagai kakak itu.

"Sapa bagitau kakak dia dikecualikan dari PLKN?"

"Kakak baca dalam surat khabar", jelas wanita itu, "Surat khabar kata dia sedang menjalani penggambaran filem, sebab itu dapat pengecualian. Yang anak kak tu pun kerja juga, dia tempat kami bergantung hidup, tapi pi juga dia. Yang kak tak puas hati ni, apa istimewanya artis kita ni hingga dikecualikan pula? Apa depa kentut tak busuk ka?"

Saya hampir tersedak teh tarik yang sedang diminum mendengar marah campur lawak wanita itu. Tapi dalam hati saya, saya bersetuju (jika berita yang didengari itu benar), apa istimewanya sangat Diana itu hingga dikecualikan dari menghadiri PLKN? Adakah kerana artis terkenal yang kebetulan sedang menjalani penggambaran filem, dia boleh dikecualikan? Apa bezanya Diana dengan anak kakak itu dan mungkin juga ramai lagi remaja di luar sana yang walaupun ada tanggung jawab lain tetapi terpaksa juga menjalani PLKN? Adakah mungkin kerana Diana itu artis yang kebetulan ada 'kabel' yang kuat dia boleh dikecualikan?

Setahu saya semua remaja yang terpilih perlu menghadiri PLKN, kecuali atas faktor-faktor berikut mereka boleh dipertimbangkan untuk dikecualikan:

i) Seseorang yang akan menduduki suatu peperiksaan penting dalam tahun yang mana dia dikehendaki menjalani PLKN;

ii) Seseorang yang sedang meneruskan pengajiannya dalam tempoh yang dia dikehendaki menjalani PLKN; dan

iii) Apa-apa keadaan lain yang boleh menimbulkan kesusahan yang luar biasa kepada orang tersebut jika dia menjalani PLKN.

Soalnya apakah artis yang dikecualikan itu termasuk dalam syarat pengecualian ketiga iaitu kehadirannya ke PLKN boleh menimbulkan "kesusahan luar biasa" kepadanya. Tetapi "kesusahan luar biasa" yang bagaimana yang dimaksudkan, adakah dia takut kulit kemerah-merahannya itu menjadi gelap dibakar cahaya matahari atau "kesusahan luar biasa" kepada syarikat perfilemannya yang mungkin kerugian tanpa kehadirannnya?

Tiba-tiba hati saya teringat kepada seorang pemuda miskin dari Perlis yang terpaksa meringkuk dalam lokap polis kerana gagal mendaftarkan diri sebagai pelatih PLKN beberapa tahun dahulu yang ceritanya ada tersiar dalam akhbar kita. Ketika itu baru saya sedar bahawa dalam hidup ini memang ada perbedaan darjat, seperti cerita P.Ramlee, "Antara Dua Darjat". Walaupun kakak tadi ada menyatakan kita sama-sama manusia yang kentut sama busuk baunya, tetapi belum tentu nasib kita sama. Ini kerana anak kakak tersebut dan pemuda dari Perlis yang pernah merengkok dalam lokap itu adalah anak orang biasa, manakala Diana adalah seorang artis terkenal!

Oleh: pendikar gunung kriang

by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Sikap Pemimpin UMNO mengenai HUDUD

Kalau tengok sekarang dlm media massa, pemimpin2 umno hanya memberi komen yg bersifat 'menyerang', bukan kenyataan yg bersifat 'mempertahankan diri', atau 'perkenalkan diri'.Langsung tak hurai apa pandangan peribadi, apa pandangan UMNO dlm isu ini, apa pendirian umno mengenai hukum ini.Adakah ia akan diperjuangkan atau tidak? adakah hukum tersebut wajar dilaksana atau tidak..tidak ada ulasan..

Yang ada, seronok mengulas apa yg berlaku antara DAP dan PAS, PAS sukar sebab itu dan ini, DAP parti yg kurang ajar, pakatan yg tak bertahan lama, dan mcm2 lagi.Adakah umno tidak merasa mereka turut bertanggungjawab dlm isu ini?
adakah mereka merasakan itu bukan urusan mereka? Tidak sedarkan pemimpin atasan, terdapat penyokong bawahannya, yg berkobar2 darah melayu Islamnya, mahukan jawapan dari pemimpin mereka dlm isu ini?

Pembangkang tidak mampu ke mana - Rosnah

KUALA LUMPUR 25 Dis. - Pertentangan yang jelas di antara parti pembangkang berhubung pelaksanaan hukum hudud membuktikan bahawa kerjasama pembangkang tidak akan dapat pergi jauh.

Naib Ketua Pergerakan Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, malah jika mimpi pembangkang untuk memerintah negara menjadi kenyataan sekalipun, rakyat boleh menjadi hakim bagaimana percanggahan antara Pas dan DAP berhubung dasar mereka itu.

''Malah sikap Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang sehingga hari ini masih membisu berhubung isu itu juga menyerlahkan realiti betapa gabungan pakatan pembangkang amat rapuh dan setiap parti hanya mementingkan agenda masing-masing,'' katanya di sini hari ini.

Isu mengenai hudud timbul kembali selepas Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa menegaskan bahawa Pas komited untuk melaksanakannya jika pakatan pembangkang berjaya membentuk kerajaan kelak.

Kenyataan itu bagaimanapun dikritik hebat oleh DAP yang merupakan sekutu Pas apabila dengan keras menegaskan bahawa kenyataan tersebut bukan menjadi agenda mereka.

Sehubungan itu, Rosnah berkata, rakyat Malaysia perlu membuka mata dan menggunakan akal untuk menilai sejauh mana pakatan pembangkang mampu membentuk kerajaan yang adil terutamanya kepada umat Islam jika mimpi mereka itu menjadi kenyataan.

''DAP langsung tidak mahu membuka ruang kepada Pas untuk berbincang perihal pelaksanaan hukum hudud dan bermati-matian menolak cadangan tersebut.

''Sedangkan Pas seperti yang ditegaskan oleh Husam dan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak tetap dengan pendirian untuk melaksanakan hukum tersebut.

''Malah saya percaya semua ahli Pas mahu hukum hudud menjadi teras pemerintahan kerajaan pakatan pembangkang kelak,'' jelasnya.

Rosnah yang juga Ahli Parlimen Papar berkata, rakyat sepatutnya telah lama sedar perihal kekalutan antara Pas dan DAP yang tidak akan ada garis penamatnya.

Oleh itu, katanya, adalah menjadi tanggungjawab setiap rakyat terutama yang beragama Islam untuk membuat penilaian terbaik tentang masa depan mereka dengan tidak membenarkan angan-angan pakatan pembangkang memerintah negara ini menjadi kenyataan.

''Jika pakatan pembangkang memerintah, pastinya akan wujud 'krisis' di antara DAP dan Pas berhubung pelaksanaan hukum hudud dan paling penting keadaan seperti itu akan menggugat keharmonian masyarakat pelbagai kaum.

''Oleh itu setiap daripada kita mesti menggunakan logik akal supaya tidak menyesal di kemudian hari,'' ujarnya.

dari : Utusan Meloya





[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Persoalan Hudud : Hudud memang wajar dilaksanakan.

Satu debat secara ekslusif antara Husam Musa dan Khairy Jamaludin yang diadakan di Balai Islam Kelantan membuka ruang kepada kedua pihak berdiskusi secara ilmiah dengan disaksikan oleh ribuan rakyat majoritinya daripada anak Kelantan.Banyak persoalan didebatkan dengan profesional dan mampu memberi ruang kepada rakyat menilai siapa yang berjuang membela nasib rakyat atau sebaliknya.

Saya cuma tertarik dengan satu topik, sehari selepas debat berlansung, kita digegarkan dengan berita menakutkan rakyat oleh Utusan Meloya,Berita Hairan, Tv3Suku mengenai satu berita sensasi, "PAS akan tetap melaksanakan Hudud" .

Saya ingin bercakap sedikit mengenai hudud ini,sebenarnya hudud boleh dilaksanakan di mana-mana negara samada islam atau bukan.Sila baca keseluruhan artikel ini. Sebenarnya hukuman yang telah ditetapkan oleh pencipta maka itu yang terbaik. Dan inilah yang sewajarnya menjadi pegangan kita sebagai orang Islam. Terdapat satu perbezaan yang sangat ketara antara undang-undang Allah ini dengan undang-undang sekular yang dipakai masa kini.

Saya akan memberi gambaran kepada anda,perbandingan yang jelas agar pembaca memahaminya. Pertama,Undang-undang penjara yang dikenakan kepada pembunuh,perogol dan perompak merupakan satu undang-undang yang bukan sahaja merugikan,malah memberi kesedaran yang tidak optimum kepada mereka setelah mereka keluar daripada penjara. Antara contohnya kita boleh lihat adalah di Amarika Syarikat. Kos untuk menjaga tahanan di penjara-penjara bukanlah sedikit,malah menjangkau kos billion dolar amerika, dan duit ini dibelanjakan sepenuhnya untuk membina tempat yang selesa kerana berpegang kepada prinsip sekular iaitu "mengikut hak asasi manusia". Tahanan diberi keselesaan. Pihak penjara juga terpaksa memastikan kawalan keselamatan yang tinggi supaya banduan tidak terlepas.

Berbeza dengan hukum HUDUD, tiada pembaziran yang berlaku, dan tiada kawalan ketat yang diperlukan.Hukuman kepada pesalah diberikan secara terus,yang membunuh patut dibunuh, yang merompak dipotong tangan. Tiada penjara untuk mereka. Tiada keselesaan. Penyesalan pasti berlaku. Dan kesedaran kepada masyarakat diluar dipertingkatkan, yang ingin membuat jenayah pasti berfikir banyak kali. Tiada wang dan tiada masa dihabiskan untuk mengawal jenayah. Tiada ketakutan apabila pembunuh terlepas. hidup memang selesa jika ada undang-undang hudud dilaksanakan. manusia yang berfikiran tak waras sahaja yang mengatakan hudud tidak sesuai.

Secara telus,hukum hudud tidak ada masalah pun untuk dilaksanakan dalam negara Malaysia walaupun kita mempunyai pelbagai kaum, kerana ia satu undang-undang yang menjaga keharmonian semua melangkaui batas agama dan kaum. Cuba kita tanya pada kaum Cina dan India yang mana ahli keluarganya pernah dibunuh atau dipukul atau dirogol dan sebagainya. Kita dapat lihat reaksi mereka sendiri,dan perkara biasa terluah dari mulut mereka adalah:

"kalu aku dapat pembunuh itu, aku akan bunuh balik"

Bukankah ini salah satu hukum hudud???? Adakah zalim menghukum kpd org yang bersalah????Dan kenapa penjahat perlu dibela supaya hukuman yg dikenakan ringan????

Inilah yang perlu difikirkan. Islam bukanlah agama yang hanya tahu menghukum. Tetapi menghukum atas dasar keadilan yang sebenar. Perspektif inilah yg perlu diubah.Orang UMNO akan selamanya berdalih dalam segala bab dan perkara yang berkaitan dengan Islam. Sikap sekular dan liberal lebih diutamakan daripada hak undang-undang Allah yang wajar ditegakkan.

by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Kasut Terbang Di Kepala Bush… Bagaimana Malaysia?

" Ibnu Hasyim dalam coretan catatan Santai.


Sebelah kasut pertama terbang di atas kepala Presiden Amerika Syarikat, George W.Bush semasa lawatan perpisahan beliau ke Iraq 14 Disember, dalam sidang media bersama-sama Perdana Menteri Iraq, Nuri al-Malik.

“Ini kucupan perpisahan untuk kamu, anjing!” Jerit Muntazer Al-Zaidi wartawan untuk televisyen Al-Baghdadia, sebuah stesen milik Iraq berpangkalan di Kaherah, lalu membaling kasut yang dipakainya. “Ini salam perpisahan daripada balu, anak yatim dan mereka yang terbunuh di Iraq”

Tetapi Bush berjaya mengelak menundukkan kepalanya dan kasut pertama mengenai bendera-bendera AS dan Iraq di belakang kedua-dua pemimpin, manakala kasut kedua tersasar. “.. saiz no 10” Katanya sambil bergurau, walaupun disahut oleh beberapa orang saja.. dan akhirnya Muntazer segera dihukum oleh pengawal keselamatan dan dibawa keluar dari bilik itu. (Anda boleh lihat juga dalam Youtube..)

Apakah kata-kata ‘saiz no 10’ itu sebagai kata simbolik , di mana orang yang melempar itu adalah bukan kanak-kanak atau orang yang sudah besar? Apakah di Malaysia ‘orang no1’nya bagaikan dilempar dengan kasut, apabila dipaksa melatak jawatan, yang mungkin juga oleh kuncu-kuncu orang besar, orang no2 selepas beliau?

Maaf, hanya gurau sikit-sikit, dari catatan santai kali ini. Sekian, wallahu aklam.

Dari

Catatan Santai Ibnu Hasyim
(e-mail: ibnuhasyim@gmail.com)
Disember15, 08. KL"

Tulis sambungan post di sini

by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Bush di Baling Kasut oleh Wartawan Iraq



Bush di baling kasut .. Akhirnya engkau dimalukan juga Bush walaupun engkau sempat mengelak..




Iyyahh~!!










[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Tanah Runtuh : Kenapa PR dipersalahkan?

Sikap pak menteri yang mengeluar kenyataan menyalahkan pembeli kediaman lereng bukit adalah satu tudingan yang melampau dan tidak wajar sama sekali. Menyalahkan pembeli semata-mata adalah menampakkan kecetakan akal pak menteri, mengiyakan kedunguan sendiri kerana segala projek tidak dapat dilaksanakan andai tiada sebarang projek yang diluluskan oleh kerajaan negeri. Persoalan yang timbul di sini bukanlah mempertikaikan pembeli kediaman, tapi pertikaian yang sewajarnya adalah mengapa pihak pentadbiran meluluskan projek tersebut.

Maka adalah pihak yang menyalahkan Majlis Perbandaran Ampang Jaya dan menyalahkan pentadbiran Pakatan Rakyat di Selangor. Rasionalnya, kita sebagai rakyat tidak perlu menyalahkan mereka. Rakyat kena bijak dalam menilai. Kerajaan mana yang dah lama memerintah Selangor itulah yang kita wajar persoalkan dan bukanlah kepada kerajaan yang baru setahun jagung memerintah. Adakah betul projek-projek lereng bukit ini diluluskan pada zaman PR memerintah? Ini persoalan yang sepatutnya, persoalkan mereka yang bertanggungjawab. Khususnya dato Khir Toyo yang telah banyak meluluskan projek lereng bukit. Buktinya Tan Sri Khalid Ibrahim mendedahkan 99 projek lereng bukit yang telah diluluskan oleh kerajaan terdahulu

Azmin Ali berkata :

“Saya ingin ingatkan Khir Toyo, jangan melampau membuat kenyataan dan jangan cuba menyembunyikan kesilapan yang beliau lakukan dengan mencari salah Tan Sri Khalid. Seperti yang saya sebutkan tadi, undang-undang sudah diluluskan pada tahun 2001 tetapi kenapa dari tahun 2004 hingga 2007 terdapat 99 projek lereng bukit yang telah diluluskan?

Dan kalau kita lihat, pemaju terus berani membuat projek-projek ini kerana mereka tahu tidak ada tindakan yang akan dikenakan kepada mereka. Kenapa mereka sebegitu berani? Kerana mereka inilah yang menyalurkan dana kepada Umno.

Sebab itu, biarpun undang-undang sudah ada tetapi sanggup dilanggar kerana ada pihak yang akan mengaut keuntungan. Ini juga boleh dikatakan telah berlaku salah guna kuasa dan rasuah dalam meluluskan projek-projek ini kerana sanggup melanggar undang-undang yang dibentangkan oleh kerajaan pusat.”

by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

UMNO yang JiJik~

Alhamdulillah aku masih diberi akal yg waras, memilih parti Islam. Dan semakin ramai yang respek dgn PAS dan menjauhi Umno.

Realiti yg sebenar semakin ramai tidak memilih parti yg berpemimpinkan PERASUAH, berskandal, berebut jawatan, jatuh menjatuh. Semuanya semakin jelas, pemimpin Umno semakin kronik berbalah sesama mereka merebut jawatan, jalan utk menjadi jutawan segera. Hasil dari rompakan wang rakyat secara terhormat.

Sorang kawan aku hadiri majlis suami kpd calon Ketua Wanita Umno (CKWU). Dia bekerja dgn suami CKWU tersebut. Majlis tersebut dipenuhi arak utk meraikan Non Muslim. Tak sangka suami dan bakal CKWU pun sama-sama minum arak.

Kawan aku seorang atas pagar, tak sangka pemimpin yg dok sibuk sebut Islam ketika nak buruk-burukkan PAS rupanya seorang hipokrit!

Patutlah pun dia pertahankan Kelab Malam dan tempat berpeleseran kat Bangsar tu! Rolling Eyes

Inilah pemimpin parti Umno yg kononnya bawa kebenaran. kalau kita selongkar satu persatu cara hidup pemimpin Umno, ia amat menjijikkan!

Pengakuan dari Keris Hijau







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Persoalan demi persoalan kes Altantuya

1) Kenapa Raja Petra sanggup berdepan dengan risiko maut bila mencabar Najib dan Rosmah dalam kes ini dan kenapa kah mereka tidak saman beliau dan lari dari topik ini dan tahan dia atas kesalahan ain.

2) Mengapakah Penyiasat peribadi BALA tu memberi akuan sumpah dan tiba2 hilang hari keesokkannya dan kenapakah sampai sekarang tidak muncul2 lagi.

3) Kenapa Razak Baginda tak pasal2 muncul ke media dan meminta jangan libatkan Najib dan kenapakah Razak Baginda boleh dibebaskan dan kenapakah baki tertuduh tu di tutup kepala atau tak mau dipamerkan muka mereka kepada umum semasa setiap perbicaraan.

Tulis sambungan post di sini

by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

UMNO : DULU KINI DAN SELAMANYAAA...


Klik pada gambar utk besarkan dan baca isi kandungan.


by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Minyak Turun lagi.. Malaysia ohh Malaysia...


BERITA GEMPAR USD 25 oil forecast for 2009 Sat, 06 Dec 2008 03:32:28 GMT

Kita di Malaysia turun 10sen,10sen,15 sen .. Sebenarnya minyak di Malaysia tidak turun lagi. Dari harga dulu rm1.92, ia masih ditahap itu. Tidak turun lagi..Kita hanya tertipu dengan istilah turun setelah naik mendadak (78 sen).Minyak hanya kembali kepada sediakala sebelum naik 78 sen.

Bila minyak akan turun? atau bila Kerajaan Malaysia akan turunkan harga minyak?? Kerajaan Malaysia tidak akan menurunkan harga minyak.. Walaupun Kerajaan Malaysia untung 16 Juta sehari dengan penurunan harga minyak dunia ini,tapi kita tidak akan terasa apa-apa dengan penurunan ini. Sebab apa?? Sbb BN memerintah.. BN.. BN tetap BN..


sumber : Press Tv

by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

PAS tidak sempit pemikiran kerana mahukan PM seorang Melayu atau Islam atau baga

"Hadi's thinking narrow and outdated" atau "Pemikiran Hadi sempit dan ketinggalan zaman", demikianlah bunyi tajuk kecil muka 11 akhbar The Sun hari ini. Ia melaporkan darihal kenyataan Presiden Hua Zong yakni Persekutuan Persatuan-persatuan Cina se Malaysia, Tan Sri Lim Gait Tong di dalam akhbar Cina ,The Oriental Daily News.

Lim marah dan tidak dapat menerima kenyataan Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang, di dalam temuramahnya bersama Harakah, yang menyebut bahawa Perdana Menteri Malaysia mestilah seorang Melayu atau Muslim.Tambah Lim pandangan Tuan Guru itu menunjukkan yang beliau seorang yang berfikiran sempit dan ketinggalan zaman serta tidak layak memimpin PAS.


Kata Lim lagi menurut perlembagaan Malaysia, mana-mana ahli parlimen yang menerima sokongan majoriti ahli-ahli dewan rakyat dan diperkenankan oleh Agung, layak menjadi PM tanpa mengira kaum atau agama. (dan rasa saya kenyataan Tuan Guru itu tidak pun bertentangan dengan peruntukkan perlembagaan ini kalau mahu dilihat dari realiti semasa yang ada).

Apa pandangan anda?

Bagi saya sebagaimana Lim layak untuk memberikan pandangan dan ulasan darihal satu-satu isu, maka demikianlah juga Tuan Guru, berhak memberikan pandangan dan ulasan berkenaan satu-satu isu. Tak perlulah kita melabel seseorang itu sempit pemikiran atau ketinggalan zaman, semata-mata kerana pandangan dan pendiriannya berlainan atau tidak dapat kita terima. Apakah pada sangkaan Lim pandangan beliau itu hebat dan dapat diterima semua?

Sebagai Presiden Parti Islam Se Malaysia, saya percaya apa yang dinyatakan oleh Tuan Guru itu adalah selari dan berkait rapat dengan dasar dan prinsip perjuangan partinya. PAS berjuang untuk memartabatkan Islam di Malaysia, itulah PAS apabila ditubuhkan pada tahun 1951 dahulu dan itulah PAS pada hari ini.

Kalau Lim tidak tahu, PAS yang sudah berkecimpung dalam kancah politik tanahair lebih setengah abad ini, menjunjung Islam sebagai dasar perjuangannya. Tujuan PAS sebagaimana terkandung dalam perlembagaannya adalah:

Memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalasmnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah

Lalu sempit dan ketinggalan zamankah Tuan Guru jika beliau menyatakan bahawa PM Malaysia mestilah seorang Melayu atau Islam? Jika bagi Lim kenyataan itu sempit dan ketinggalan zaman, maka sempit dan ketinggalan zamanlah seluruh pemimpin dan ahli PAS kerana semua kami berpegang pada perlembagaan yang sama.

Kalau dilihat sejarah PAS, pandangan Tuan Guru itu sesungguhnya adalah pegangan dan pendirian parti sejak penubuhannya.

Pada pilihan raya umum 1990 umpamanya, ketika itu menyaksikan PAS bersama membentuk Angkatan Perpaduan Ummah. Persefahaman yang dipegang ketika itu, jika gagasan ini ditakdirkan menang maka PM yang disepakati adalah Tengku Razaleigh Hamzah (ketika itu Presiden Parti Melayu Semangat 46). Dalam PRU 1999, semasa membentuk Barisan Alternatif (pakatan bersama PKN (kini PKR), DAP dan PRM) PAS bersedia menerima Dato' Seri Anwar Ibrahim sebagai PM jika pakatan ini menang. Dan demikianlah juga seterusnya sehingga kini melalui Pakatan Rakyat.

Adakah persefahaman itu membuktikan yang semua kita sempit pemikiran dan ketinggalan zaman? Tanyalah Lim Kit Siang atau Karpal sekalipun, jika Pakatan Rakyat menang siapakah yang layak jadi PM? Maka jawapannya: Dato Seri Anwar iaitu seorang Melayu (atau) dan Islam.

PAS berpendirian demikian bukanlah bermakna PAS menolak kehadiran kaum dan penganut lain. Pengalaman yang lalu membuktikan yang PAS boleh bekerjasama dan menerima kehadiran mereka ini, samada sebagai rakan politik mahupun sebagai Menteri (ketika dalam BN dahulu), EXCO (di Perak, Selangor, Kedah dan Pulau Pinang) atau pegawai-pegawai lantikkan kerajaan. Malah di Pulau Pinang sebagai parti penyokong kerajaan PAS menerima Lim Guan Eng sebagai Ketua Menteri.

Cuma kerana menjunjung dasar perjuangan yang jelas termaktub dalam perlembagaannya, maka PAS sejak dari dahulu dan insyallah sampai bila-bila akan terus menuntut agar PM Malaysia jika ditakdirkan ia berkuasa bersama rakan-rakan lain, wajarlah seorang Melayu atau Islam. Diharapkan sesiapa sahaja yang berkawan dengan PAS dapat menerima dan menghormati hakikat ini.

http://n32.blogspot.com







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Kempen Che Det

Mesej yang disampaikan oleh Tun Dr Mahathir sangat jelas,bahawa rakyat akan terus berada dalam kerugian dan nasib buruk rakyat akan terus-menerus menimpa mereka sekiranya rakyat tidak menolak para pemimpin UMNO yang diketahui umum terlibat dengan rasuah, namun dipilih sebagai pepimpin UMNO pada pemilihan Majlis Tertinggi Mac 2009.Para pemimpin UMNO yang terang-terangan seorang perasuah dan parasit ini tidak harus dibiarkan berkuasa memerintah negara.Seorang yang berwibawa dan layak sahaja yang mampu mengeluarkan UMNO sendiri sebagai parti yang bersih dan mampu memberi keyakinan rakyat semula kepada UMNO. Keh Keh Keh~!!

Che Det :

"Umno sudah jadi parti pimpinan ramai perasuah dan jika Umno menang bersama BN, maka yang akan memerintah Malaysia ialah orang yang menjadi Perdana Menteri dan Menteri melalui rasuah dan mereka ini tetap akan amalkan rasuah dalam kerajaan untuk dapat balik "pelaburan" mereka dan lebih daripada itu," kata bekas Presiden Umno itu.

Demikian juga, kata Dr Mahathir, jika Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi "cuba terus menjadi Perdana Menteri selepas Mac 2009, rakyat harus beri mesej yang jelas yang Umno serta BN akan dikalahkan.Kerosakan yang telah dilakukan selama lima tahun Abdullah menerajui Kerajaan Malaysia sudah cukup buruk.

"Fikirkanlah akan keburukan yang akan dilakukan kepada Umno dan negara apabila seluruh kepimpinan Kerajaan terdiri daripada perasuah," kata beliau yang sebelum itu mendedahkan berita angin yang berkembang bahawa walaupun Datuk Seri Najib Tun Razak akan menjadi Presiden Umno, beliau tidak semestinya akan menjadi Perdana Menteri dan Abdullah masih berminat meneruskan jawatan Perdana Menteri.

Dr Mahathir mendedahkan, dalam Umno sekarang sudah ada orang yang berpendapat kalau ini adalah kali terakhir mereka akan dapat sogokan, lebih baiklah mereka menerima.

"Sekurang-kurang mereka akan kecapi "nikmat" sekali. Mungkin tidak akan ada peluang lagi. Apa jadi kepada Umno, bangsa dan negara adalah masalah lain, bukan masalah mereka. Bagi mereka "nikmat" tidak boleh ditolak, walaupun hanya RM100," katanya


Tapi siapakah sekarang boleh ditabalkan sebagai Mr Clean dalam UMNO ?? Mukhriz ?? Keh keh keh..~!! Ada udang di sebalik Mee lah Che Det ni.
by Farhan Shah

Ref HarakahDaily







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

TV3: MB Perlis Bertanding di Parlimen Kuala Terengganu

Memang terkejut bila kita baca atau tonton berita seperti itu. Mana mungkin. Lebih menghairankan lagi beliau bertanding atas tiket PAS. Lagilah mustahil.

Namun begitu, mungkin ramai yang tidak perasan apabila Buletin Utama TV3 29 Nov 2008, menyiarkan laporan berhubung kematian Ahli Parlimen Kuala Terengganu yang juga Timbalan Menteri Pelajaran, Razali Ismail, disusuli dengan ulasan PRU2008 yang dimenangi Razali, TV3 menyiarkan gambar Razali, Md Isa Sabu dan Maimun Ali.

mb-perlis-tanding-kuala-terengganu
Suatu kesilapan yang tidak professional dengan menyiarkan gambar orang Md Isa Sabu untuk Md Sabu.

mdsabu-pasMAD ISA SABU /MENTERI BESAR PERLIS
isk isk … kan lain tu.

Sekian, IB

Ibrahim Baba









[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Demi ketuanan Melayu~!!

kuota 90% bumiputera dikekalkan di Pusat serenti demi ketuanan Melayu..~!!

by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Sdr Ezam Calon MP Kuala Terengganu?


Simpati saya terhadap Sdr Ezam semakin mendalam semenjak Pilihanraya Kecil Parlimen Permatang Pauh yang lalu. Saya dapati Sdr Ezam bersungguh-sungguh ingin berjuang membela orang-orang Melayu. Oleh yang demikian, saya mencadangkan agar Sdr Ezam menubuhkan satu parti baru yang mana parti ini nanti boleh memohon untuk terus bersama BN atau bergabung dengan Pakatan Rakyat jika Pakatan Rakyat tergamak menerimanya.

Saya suka mencadangkan agar parti baru yang Sdr Ezam boleh tubuhkan dianggotai Majlis Tertingginya seperti berikut:

1. Presiden - Sdr Ezam Mohd Noor
2. Timb Presiden - Dato Nallakaruppan.
3. Naib-Naib Presiden:
a. Dato Paduka Ibrahim Ali
b. Roslan Kassim
c. Lokman Noor Adam
4. Setiausaha - Zahid Md Arip
5. Bendahari - Presiden PEWARIS
(tak tau nama pasal tak popular)

Manakala bagi jawatan-jawatan lain seperti Ketua Pemuda dan Wanita dan Ahli Majlis Tertinggi, Sdr Ezam boleh pilih daripada mana-mana ahli yang ada di dalam Kumpulan `Reformis' yang terlibat semasa Demontrasi Bogel kat Selangor ini nanti. Kumpulan `Reformis Bogel' ini wajar diberi jawatan kerana `keberanian' dan sifat `kemelayuan' mereka yang tinggi. Ini merupakan cadangan saya sahaja untuk membantu Sdr Ezam yang saya lihat umpama `ada tidak menambah, tiada tidak mengurang' di dalam UMNO sekarang.

Percubaan pertama, Sdr Ezam boleh mencuba lagi menonjolkan diri untuk dipilih sebagai calon MP yang kosong di Terenggganu sekarang. Di Terengganu nanti, Sdr Ezam boleh berkempen dengan lebih berkesan. Cuma, jangan pula Sdr Ezam berkempen di Terengganu mengatakan PAS lebih layak memerintah di Terengganu dari UMNO seperti yang baru-baru ini Sdr Ezam katakan terhadap PKR di Selangor. Semoga Sdr Ezam berjaya, jika tidak menjadi calon MP di Terengganu sekurang-kurangnya Sdr Ezam boleh menjadi Presiden parti barunya sendiri.

by WFAUZDIN NS







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Pemimjam PTPTN akan disaman

Berbahagialah mereka yang mendapat biasiswa semasa pernah belajar di IPTA dahulu. dan berdukacitalah mereka menjadi pemimjam PTPTN kerana bakal menerima surat saman tidak lama lagi. Sekiranya anda gagal menjelaskan pinjaman PTPTN, maka anda diundang ke mahkamah dan mungkin merengkok dalam penjara kerana tidak membayar PTPTN.Kasihan anak bangsaku,walaupun belum memulakan pekerjaan tapi sudah menanggung hutang sekitar RM30,000 dengan kerajaan selepas habis belajar.

Tahniah kepada kerajaan Malaysia kerana berjaya menyusahkan anak bumiputera sendiri. Tahniah kepada pemimpin melayu yang duk melaungkan Hidup Melayu tapi telah berjaya menyusahkan hidup majoriti anak-anak Melayu.Berbahagialah Pemimpin UMNO yang lantang memperjuangkan Melayu telah berjaya menyusahkan anak bangsa Melayu sendiri,walhal duit kerajaan itu adalah hasil cukai rakyat. Kalau dulu kita dengar pelajar Melayu mendapat biasiswa, sekarang hanyalah pinjaman yang menyusahkan.Hai anak bangsaku,bersabarlah.

Kepada penyokong BN khususnya UMNO,berseronoklah dengan kerajaan kesayangan anda. Jangan nak mengeluh macam si Labu Labi, "Nasibb badannnnnn.....".Anda yang telah membuat pilihan dan anda menerima balasannya.Bak ibarat kata "Menang sorak kampung tergadai.".

KUALA LUMPUR 27 Nov. – Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sehingga Oktober lalu telah menyaman 18,532 peminjam tegar kerana tidak mengendahkan arahan supaya membayar balik pinjaman pelajaran.
Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, jumlah terbanyak ialah peminjam Melayu seramai 15,457 orang atau 83.41 peratus.
``Turut disaman ialah peminjam kaum Cina seramai 1,433 orang; India (991 orang) dan kaum lain (651 orang),'' katanya dalam jawapan bertulis kepada soalan Amran Ab. Ghani (PKR-Tanah Merah) pada sidang Dewan Rakyat hari ini."


by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Bukti yg tk dapat di sanggah bahawa PAS ialah parti kufur..! [ Thread Panas di TranungKite ]

Tergelak saya bila membaca satu thread panas di forum TKO. Betul apa yang disampaikan oleh forumer yang buka thread yang bertajuk "Bukti yg tk dapat di sanggah bahawa PAS ialah parti kufur..!". Saya bersetuju seratus peratus dengan apa yang dikatakan oleh beliau. Cuma kita kena panjangkan akal,lebihkan berfikir dan matangkan kefahaman kita agar tidak tersalah faham.. hehehe.

Kata kata yang membuktikan Pas adalah parti kufur adalah seperti yang dipetik : -

Salam...sy amat yakin bahawa pas adalah sebuah parti kufur...sy harap saudara sekalian merenung segala hujah mantap saya ini sbg seorg pencari kebenaran yg ikhlas...

berikut sy senaraikan d anatara bukti kekufuran PAS:

1)pas kufur dengan agama yg d bawa oleh imamul hadhari iaitu islam hadhari...ini jelas apabila pemimpin2 agama dlm pas dgn terang2 mengatakan islam hadhari adalah bidaah..

2)pas juga kufur dgn undang2 negara yg bercanggah dgn islam khususnye dlm bab jenayah..pas dgn terang2 menentang perlaksanaan hukum2 yg bercanggah dgn islam spt ISA dan sbgnya..

di atas adalah antara bukti kekufuran pas...

kesimpulannya PAS adalah sebuah parti yg kufur dgn segala syariat2 setan dan taghut...maka tergolongalah mrk d dlm golongan yg d sebut 'dan barangsiapa yg kufur dgn taghut dan beriman dgn allah'..
...renung2kan kebenaran ini...berbahagialah golongan yg kufur dgn taghut!!

Firman Allah : -

"Tidakkah Engkau (hairan) melihat (Wahai Muhammad) orang-orang (munafik) yang mendakwa bahawa mereka telah beriman kepada Al-Quran yang telah diturunkan kepadamu dan kepada (Kitab-kitab) yang telah diturunkan dahulu daripadamu? Mereka suka hendak berhakim kepada Taghut, padahal mereka telah diperintahkan supaya KUFUR ingkar kepada TAGHUT  itu, dan syaitan pula sentiasa hendak menyesatkan mereka dengan kesesatan yang amat jauh. (Surah An-Nisa: 60)


Klik DISINI untuk terus ke forum

by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Ketua Wanita Umno Yang ANGKUH !!!



takper it's ok no problem. Saya dah kata sari pun leh kalah menang dalam pilihanraya.Apa pulak 3 hari 3 bulan.Panjang tu bagi saya kalo kerja betul-betul.Jadi.. Itulah.. dan sampai saat akhir itulah saya punya pendirian. Tetapi bila sudah dii.. di cabar, kata nak bertanding dengan saya, saya dapat pencalonan 118 (nada sinis) dan saya,demokrasi kan.. dengan yang banyak, dengan yang kurang.. Dan saya lebih banyak, nak kata apa pun katalah pencalonan telah dibuat.. maka saya terimalah, untuk mempertahankan jawatan saya.. saya tidak mencabar orang,saya mempertahankan jawatan.. dan kalo dah bertanding jawabnya saya akan bertanding untuk satu penggal lah. kerana peralihan itu dengan sendirinya akan terbatal kerana dia engkari oleh parti yang satu lagi..



by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Salah BABI atau salah kita..?

Sebelum ini, isu ternakan babi di Selangor mendapat liputan yang meluas daripada media arus perdana sehinggalah ke ruangan blog.

Dan kini, isu tersebut merebak ke Kedah pula bila kerajaan negeri yang diterajui PAS telah bersetuju untuk meneruskan projek ternakan babi tersebut di Bukit Selambau, Sungai Petani Kedah.

Mengikut rekod, projek ternakan babi secara bersepadu di Selangor dan Kedah merupakan projek yang diluluskan oleh kerajaan terdahulu iaitu kerajaan Barisan Nasional.

Mungkin disebabkan projek ini tidak ada papan tanda “Satu lagi projek kerajaan Barisan Nasional” seperti projek-projek yang lain, maka ianya tidak disedari oleh rakyat.

Pertikaian mula timbul bila kerajaan Pakatan Rakyat yang mengambil-alih kepimpinan negeri Selangor dan Kedah telah mengambil keputusan untuk meneruskan projek ternakan babi tersebut. Maka, isu ini pun disensasikan dengan tujuan untuk memperlekehkan kewibawaan kerajaan Pakatan Rakyat.

Jika difikirkan, ada buruk dan baiknya isu ini diketengahkan.

Apa kebaikannya?

Bila isu ini dibangkitkan, secara tidak langsung penternak babi di negara ini akan lebih berwaspada dengan aktiviti penternakan mereka. Jika sebelum ini aspek kebersihan dan penjagaan alam sekitar tidak menjadi keutamaan bagi mereka, mungkin selepas ini, para penternak babi terpaksa memberi keutamaan kepada aspek kebersihan dan penjagaan alam sekitar.

Ini dapat dibuktikan apabila kebanyakan penternak babi mula mengubah kaedah ternakan mereka ke arah kaedah yang lebih moden, bersih dan tidak mencemarkan alam sekitar.

Apa pula keburukannya?


Malaysia sebagai sebuah negara yang berbilang kaum perlu menghormati tradisi dan cara hidup kaum-kaum yang lain. Sebagai contoh, orang bukan Islam di negara ini mesti menghormati pandangan orang Islam di negara ini tentang pengharaman babi.

Dan orang Islam juga harus menghormati cara hidup bukan Islam di negara ini yang masih menjadikan babi sebagai sumber makanan mereka.

Bila isu ternakan babi ini dijadikan isu di sebelah pihak sahaja, ianya akan dipandang sebagai penindasan kaum tertentu kepada kaum tertentu. Keadaan ini boleh menyebabkan jurang perpaduan antara kaum di negara ini akan menjadi semakin melebar dan bukannya bertambah baik.

Apa yang perlu dilakukan berhubung isu ini?


Pertama, semangat toleransi perlu dikekalkan. Hubungan kaum perlu dijalinkan melalui semangat saling menghormati antara hak dan tradisi kaum-kaum yang wujud di negara ini. Misalnya, babi antara perkara yang diharamkan oleh Islam sebagaimana arak, judi, zina, riba dan lain-lain lagi.

Justeru orang bukan Islam harus menghormati pandangan umat Islam berhubung pengharaman ini.

Dalam masa yang sama pula, orang Islam harus menghormati tradisi penganut lain yang memakan daging babi. Untuk berlaku adil kepada kedua-dua pihak, ternakan babi seharusnya dibenarkan tetapi mestilah berpandukan kepada syarat dan peraturan tertentu. Misalnya, aktiviti ternakan tersebut mestilah menepati piawai alam sekitar, tidak menganggu ketenteraman penduduk dan mengikut kuota yang telah ditetapkan.

Isu ini tentunya tidak menjadi isu jika semua pihak memainkan peranan dan tanggungjawab masing-masing. Malangnya, terdapat segelintir pengusaha dari bukan Islam yang tidak menghormati peraturan dan hanya mementingkan keuntungan.

Misalnya, arak tidak boleh dijual kepada orang Islam-dijual juga, bilik hotel tidak boleh disewakan kepada pasangan Islam yang bukan muhrim-disewakan juga, transaksi riba tidak dibenarkan kepada orang Islam-dibenarkan juga dan nombor ekor tidak boleh dijual kepada orang Islam-dijual juga.

Tidak dapat dinafikan, umat Islam di Malaysia begitu jijik Lebih menyedihkan, ada pula di kalangan umat Islam sendiri yang begitu melenting bila berbicara isu babi tapi dalam masa yang sama, mereka ini tidak kisah bila melihat kegiatan haram lain yang berlaku depan mata mereka.

Tidak dapat dinafikan, umat Islam di Malaysia begitu jijik dengan babi tapi meleleh air liur bila melihat peha dan betis anak dara sunti yang gebu, tertelan air liur bila melihat botol Jack Daniel dan Carlsberg serta tak senang duduk bila melihat rakan lain kena nombor ekor.

Persoalannya, apakah kita benar-benar melihat sesuatu yang diharamkan itu sebagai dosa ataupun hanya melihat yang diharamkan itu sebagai tegahan tradisi dan kepercayaan turun-temurun?

Tulis sambungan post di sini

by Nur Aflah




http://www.sabahdaily.com/2008/11/salah-babi-atau-salah-kita/






[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Apakah Hukum Perniagaan FOREX



by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Jabatan Mufti Perak: Gelang Magnetik Harus



Petikan Buletin Utama TV3 25 Mei 2008

by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Mufti Perak - Insurans adalah HARAM


Penerangan dari Mufti Perak, Dato' Harunsani Zakaria dalam membicarakan HARAMnya insurans konvensional yang ada di malaysia



by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Isu bogel: respons kepada Ramlan Abu Bakar

" Merujuk kepada artikel "Isu Demostrasi Bogel" oleh saudara Ramlan Abu Bakar, Presiden Reformis yang disiarkan di Tranungkite pada 19 November 2008. Terlebih dahulu terima kasih kepada saudara Ramlan yang telah menjelaskan bahawa cadangan berbogel itu hanya sebagai simbol kemiskinan sesetengah rakyat di Selangor hinggakan tak mampu membeli pakaian.

Saya juga ingin ucapkan tahniah kerana cara yang mengemparkan yang saudara gunakan itu telah berjaya menarik perhatian ramai terhadap masalah rakyat miskin di Selangor. Tapi saya rasa amat perlu ditegaskan bahawa pemerintahan YAB Tan Sri Khalid hanya baru lebih kurang 7 bulan, maka terdapatnya kemiskinan di kalangan sesetengah rakyat Selangor sebenarnya adalah hasil dari pemerintahan kerajaan Barisan Nasional selama lebih 50 tahun.

Yes sir, kemiskinan yang masih ada adalah hasil 50 tahun BN memerintah. Tolong jangan salahkan kerajaan yang dipimpin oleh Tan Sri Khalid yang baru 7 bulan berkuasa.

Seharusnya saudara Ramlan tanya apakah telah dilakukan oleh Khir Toyo dan Menteri-Menteri Besar Selangor dari parti BN yang lain seperti Dato Harun Idris, Tan Sri Mike Tyson (one million dollar man), Dato Seri Abu Hassan Omar untuk membasmi kemiskinan di Selangor. Zaman pemerintahan mereka secara terkumpul adalah selama 50 tahun. Jangkamasa 50 tahun itu amat lama sekali. Kalau diibaratkan dengan umur manusia, bila dah umur 50 tahun itu rambut yang dulu hitam dah mula putih atas bawah.

Yes, 50 tahun pemerintahan Barisan Nasional di Selangor telah ditamatkan oleh rakyat pada PRU ke-12 pada 8 Mac 2008. Yes pemerintahan kerajaan campuran PKR-DAP-PAS di Selangor baru berusia 7 bulan, maka hampir segala masalah yang dihadapi rakyat di Selangor adalah hasil terkumpul 50 tahun pemerintahan corrupt Barisan Nasional. Malah kerajaan campuran PKR-DAP-PAS boleh diibaratkan sebagai mencuci mangkok kotor penuh taik yang ditinggalkan oleh Barisan Nasional.

Kenapa rakyat Selangor terajang BN di Selangor? Jawabnya mudah sekali - sebab Barisan Nasional bergelumang dalam taik rasuah, pecah amanah, salahguna kuasa dan bermacam-macam lagi penyelewengan selama 50 tahun memerintah hinggakan ada rakyat Selangor yang saudara Ramlan baru sekarang ini sedar berada dalam keadaan terlalu miskin sampai tak mampu membeli pakaian.

Kenapa selama ini saudara Ramlan Abu Bakar tak bersuara tetapi diam membisu. Yang diam membisu tidak mahu dengar rintihan kesengsaraan rakyat adalah UMNO dan BN - selama 50 tahun pulak tu.

Isu roboh rumah tanpa notis dan tanpa pampasan bukan perkara baru, tetapi telah banyak dilakukan di zaman pemerintahan Khir Toyo dan lain-lain MB dari BN.

Di mana saudara Ramlan waktu dirobohkan dua tiga tahun yang lalu beberapa kawasan perumahan rakyat berpendapatan kecil di Ampang, di tebing sungai di Ulu Kelang dan di lain-lain tempat di Selangor. Saya ingat lagi kerajaan Khir Toyo yang corrupt dan zalim itu telah tergamak merobohkan rumah-rumah rakyat jelata di Ulu Kelang semasa perperiksaan SPM diadakan hinggakan pelajar-pelajar yang mengambil perperiksaan tersebut terpaksa mengulangkaji di dalam khemah-khemah. Seksanya dan sedihnya perasaan pelajar-pelajar tersebut. Di mana kamu waktu itu wahai Ramlan, Presiden Bogel.

Kenapa dulu kamu berdiam diri wahai Ramlan. Maka timbul persoalan, adakah kamu ikhlas. Adakah kamu diperalatkan oleh golongan BN yang kini frus tertonggeng? Adakah kamu diupah? Saya bukan menuduh, hanya mahu bertanya.

Baiklah. Mungkin apa yang saudara Ramlan bangkitkan itu ada sedikit sebanyak kebenarannya. Maka saya kira eloklah PR mengadakan penyiasatan, dan elok kiranya kerajaan campuran PKR-DAP-PAS di Selangor mengeluarkan kenyataan untuk menjelaskan isu yang dibangkitkan itu.

Jangan PR ikut jejak Barisan Nasional yang dengan bongkak dan sombong selama 50 tahun tidak menghiraukan masalah yang dihadapi rakyat. Kerajaan Barisan Nasional hanya mahu dengar puji-pujian tapi pekakkan telinga terhadap masalah rakyat. Jangan kita ikut cara BN yang tidak amalkan ketelusan. Kerajaan BN selama ini tidak amalkan ketelusan sebab banyak pekong dan taik yang hendak disembunyikan.

Antara sebab rakyat di Selangor, Perak, Kedah dan Penang menerajang keluar kerajaan BN adalah kerana mahukan perubahan. Rakyat inginkan perubahan dari kekotoran BN kepada yang bersih. Rakyat mahukan perubahan dari BN yang nyata corrupt dan telah salahgunakan kuasa kepada kerajaan alternatif yang berintegriti serta beramanah. Maka PR jangan pula ikut cara-cara haprak BN yang corrupt, pecah amanah, sombong dan bongkak itu. Kita perlu amalkan ketelusan dan respons kepada rintihan kesengsaraan rakyat.

Projek-projek pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan-kerajaan PR hendaklah bermatalamatkan kesejahteraan rakyat. Kita telah melihat bagaimana kerajaan Barisan Nasional telah sering melaksanakan projek-projek yang sebenarnya bukan untuk menafaatkan rakyat tetapi untuk kayakan pemimpin BN anak beranak dan kuncu-kuncu. Janganlah kita pula ikut jejak kotor BN yang menyalahgunakan kuasa untuk kayakan diri sendiri.

Tarabulsi







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Kerajaan yang tidak ikhlas

Kerajaan Persekutuan seharusnya mencontohi kerajaan pimpinan Pakatan Rakyat yang sedikit sebanyak telah menjalankan manifestonya yang berteraskan kebajikan kepada rakyat di negeri masing-masing. Tindakan yang dilaksanakan oleh kerajaan Pakatan Rakyat di negeri masing-masing wajar dicontohi dan dipuji kerana keikhlasan kerajaan negeri membantu rakyat. Berbanding kerajaan BN yang bermuka-muka, dilihat seolah-olah ikhlas membantu mengurangkan bebanan rakyat dengan pengurangan tol (diskaun 10 peratus) yang bermula dari tujuh jam selepas tengah malam hingga pagi keatas kepada pengguna lebuhraya Utara- Selatan dan Elite. Walhal Cara kerajaan menetapkan kadar tol yang rendah pada waktu tertentu berbanding waktu siang memberi gambaran bahawa kerajaan terajuan UMNO tidak bersedia untuk membantu meringankan bebanan rakyat.

Sekiranya kerajaan ikhlas membantu rakyat,maka tak perlulah ditetapkan masa kepada pengguna jalanraya untuk menerima penuh diskaun yang diletakkan oleh kerajaan. Tak perlu hanya untuk waktu tertentu. Inilah keikhlasan yang sebenar yang wajar dilakukan. Bila kerajaan negeri Perak, Selangor dan Penang telah meringankan bebanan rakyat dinegeri masing-masing para pemimpin UMNO masih mengutuk dan mengatakan kerajaan Negeri ini tidak melaksanakan manifesto dan gagal walaupun pelaksanaan kerajaan Pakatan Rakyat ada di depan mata.

Berhubung kenaikan harga tol,tidak pula ditentukan masa tetapi apabila penurunan harga tol, pandai pula nak tetapkan masa dan mesti tertakluk pada masa.Cara kerajaan menetapkan tempoh masa yang terhad kepada pengguna jalanraya hanyalah memberi manfaat kepada pihak yang tertentu khususnya pengguna kenderaan berat seperti lori dan kontena yang lebih banyak beroperasi dan menjalankan kegiatan pada waktu malam di jalanraya.Jika kerajaan prihatin untuk menjaga kebajikan rakyat keseluruhannya dengan keadaan ekonomi merundum sepatutnya penurunan itu tidak ada had masa.

Maka kesimpulannya,kerajaan BN memang tidak ikhlas membantu rakyat dan hanyalah sekadar mahu mengaburi rakyat agar berfikir kerajaan telah berupaya membantu rakyat. Kerajaan BN sememangnya gagal dan tiada pujian pun yang layak diberikan.

by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Generasi Sekarang



Tabik respek kepada Makcik.!!







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Pelik tapi benar: Parti perkauman seru hentikan perkauman

"Apabila dunia hampir kiamat pelbagai kepelikan yang akan muncul. Di zaman mutakhir ini, satu lagi berita pelik telah muncul di Malaysia, yang sekarang sedang hangat diperkatakan

Bermula dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail, yang menyatakan bahawa berdasarkan sejarah, kaum Cina adalah kaum pendatang di Malaysia. Kenyataan ini tidaklah pelik, namun yang peliknya adalah respons yang terus bermunculan dari kalangan pemimpin UMNO yang lain.

Datuk Seri Najib Tun Razak, Timbalan PresIden UMNO yang juga Timbalan Perdana Menteri, mengambil langkah awal menyatakan bahawa UMNO memohon maaf atas apa yang dilakukan oleh Ahmad Ismail, manakala Ketua UMNO Bukit Bendera tersebut tetap bertegas dengan keputusannya untuk tidak memohon maaf, kerana yakin beliau tidak bersalah. Najib bagaimana pun menyatakan pula bahawa pendirian Ahmad Ismail yang disokong oleh 13 Ketua UMNO Bahagian yang lain tidak mencerminkan dasar UMNO. Peliknya, kalau begitu kenapa Najib memohon maaf bagi pihak UMNO, kerana UMNO tidak melakukan sebarang kesalahan?

Ada yang lagi pelik, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menegaskan semua perbincangan yang menjurus kepada sensiviti perkauman perlu dihentikan segera. Tidakkah pelik, Hishamuddin yang terkenal lantang dengan semangat keMelayuan dan hunusan keris UMNOnya, menyeru agar dihentikan isu perkauman. Bukankah menyeru kepada bangsa dan berjuang untuk bangsa hingga sanggup menghunus keris itu adalah ‘perkauman’? Atau, tidak mengapa jika perkauman yang diseru berapi-api itu adalah perkauman Melayu semata-mata, namun yang tidak bolehnya adalah mengaitkannya dengan bangsa lain?

Pak Lah sendiri, selaku ketua parti Melayu terbesar menyeru agar menghentikan sensasi isu perkauman. Bukankah menyeru kepada Melayu itu sendiri merupakan seruan perkauman, yang sekali gus merupakan seruan Jahiliyyah? Sungguh pelik apabila mereka yang selama ini menyeru kepada kaum masing-masing, sekarang menyeru agar dihentikan seruan perkauman. Ada yang lebih pelik, bukankah UMNO itu sendiri parti perkauman. Bukankah ia untuk kaum Melayu dan bukankah perbincangan di dalam mesyuarat Agung UMNO adalah perbincangan yang senantiasa dipenuhi perkauman?

Kalau sudah UMNO adalah untuk bangsa Melayu, MCA pula untuk bangsa Cina dan MIC adalah untuk bangsa India, dan ketiga-tiga parti terbesar ini berjuang untuk kepentingan kaum masing-masing, bukankah ini semua perkauman?

Inilah hakikat apabila dunia sudah menghampiri kiamat, undang-undang dan pemikiran Jahiliyyah menyatakan bahawa, tidak mengapa untuk menyeru kepada perkauman hanya kepada kaum masing-masing, namun jangan sekali-kali dikaitkan dengan bangsa lain. Jika dikaitkan dengan bangsa lain, maka barulah dikatakan ‘perkauman’, dan hal ini tidak boleh. Namun jika tidak mengaitkannya dengan bangsa lain, maka ini bukan perkauman, dan hal ini diperbolehkan, malah mesti diperjuangkan!

Bagi sesiapa yang berjuang untuk kaum masing-masing, sama ada mengaitkannya dengan bangsa lain atau tidak, maka dengan ingin mengingatkan mereka akan sabda Rasulullah SAW,

“Bukanlah dari kami orang-orang yang menyeru kepada assabiyyah, berperang atas dasar assabiyyah dan mati kerana (mempertahankan) assabiyyah” [HR Abu Daud]

Terdapat banyak peristiwa di dalam sirah di mana Rasulullah mencela mereka yang cuba mempertahankan sikap assabiyyah ini. Dalam satu kejadian, sekumpulan Yahudi merancang untuk memecahkan kesatuan kaum Muslimin setelah dengki melihat bersatunya Auz dan Khazraj atas dasar Islam. Mereka menghantar beberapa orang pemuda untuk melaga-lagakan Aus dan Khazraj dengan mengungkit semula kisah Perang Bu’ath di mana golongan Aus berjaya mengalahkan Khazraj. Hasilnya terjadilah perkelahian antara Aus dan Khazraj dan hal ini kemudiannya sampai ke pengetahuan Rasulullah. Nabi dengan tegas lalu bersabda,

“Wahai kaum Muslimin, ingatlah kalian kepada Allah, ingatlah kalian kepada Allah! Kenapa kalian mengikuti seruan Jahiliyyah, padahal aku masih berada di tengah-tengah kalian. Dan Allah sebelumnya telah memberi petunjuk kepada kalian dengan Islam, memuliakan kalian dengannya, memutuskan segala kejahiliyyahan dari kalian, menyelamatkan kalian dari kekafiran dan menyatukan hati kalian.”

Apabila mendengar sabda Nabi ini, kaum Aus dan Khazraj terus sedar bahawa seruan Jahilliyah adalah tipuan syaitan, dan salah satu dari makar musuh Allah terhadap mereka. Mereka terus menangis dan berpelukan antara satu sama lain. Peristiwa ini merupakan asbabun nuzul Surah Ali Imran (3):102-103.

“Wahai orang-orang yang beriman! bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan ingatlah akan nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (dengan Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayatNya, supaya kamu berpetunjuk.”

Justeru, jika pemimpin Malaysia benar-benar ingin menyeru agar dihentikan seruan perkauman ini, maka merekalah yang sewajibnya terlebih dahulu menghentikan perjuangan assabiyah (perkauman) mereka. Mereka wajib berpaling dari perkauman dan wajib mengambil “Islam” sebagai perjuangan, bukannya “bangsa”. Bagi mereka yang kononnya menyeru agar ditinggalkan perkauman, walhal dalam masa yang sama masih berpegang erat kepada perkauman, menyeru dan memperjuangkannya, maka ingatlah akan firman Allah,

“Wahai orang-orang yang beriman! mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya. Amat besar kemurkaan di sisi Allah, kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya”. [TMQ as-Saf (61):2-3].

Na’uzubillah min zalik.

by SueKeb







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

UMNO yang rakus

"Ketika Najib mengambil alih kementerian kewangan dari pak lah, tidak lama dalam tempoh tidak sampai pun 1 minggu sebelum beliau dilantik menjadi menteri kewangan telah menjadi rakus. Sebab dalam tempoh yang pendek itu beliau telah efisien dan cepat melulus projek jalur lebar berkelajuan tinggi (HSBB). Sebab itu DSAI kita panjang lebar membangkang rasional projek ini.

Apa yang rakusnya? Rakus kerana projek IT itu diluluskan dan duit rakyat diambil sebanyak 2.4 billion. Sebelum itu pada 16 Sept 2008 lebih kurang 11.3 billion duit rakyat telah diluluskan untuk tender projek HSBB ini.

Apa yang rakusnya? Perlu diingat beberapa negara lain seperti Malaysia juga mengambil inisiatif memperluaskan keperluan teknologi IT jalur lebar berkelajuan tinggi tanpa wayar ini juga. Bezanya mereka tidak mengambil wang rakyat dan dibazirkan untuk tujuan semata-mata atas nama pelaburan dan memperluaskan teknologi ini. Contohnya Singapura, Korea, Taiwan dan Hong Kong. Tetapi mereka tidak mengambil wang rakyat kerana pada akhirnya nanti perkhidmatan tanpa wayar ini dilanggan oleh penggguna IT yang perlu membayar caj bulanan.

Apa yang rakusnya? Sasaran atau pengguna yang bakal menggunakan keperluan jalur lebar ini juga tidaklah besar kerana sasarannya hanya 50 peratus sahaja menggunakan HSBB menjelang tahun 2010 kelak. Nampak jelaslah kawasan bandar sahaja yang akan menikmati faedah HSBB ini. Kalau anda tinggal di Lembah Kelang tahniahlah. Tapi kalau anda tinggal di Sabak Bernam, Hulu Selangor, Jitra, Kuala Berang, pedalaman Sabah dan Sarawak saya ucapkan takziah dan tumpang sedih. Kita semua tidak kira tinggal di bandar atau desa berhak mendapat hak kesamarataan. Sasaran 50 peratus agak kecil tambah lagi ianya hanya disasarkan kepada mereka yang tinggal di bandar sahaja.

Najib yang memegang kuasa persekutuan harusnya belajar dari Lim Guan Eng yang memegang hanya kuasa negeri. Lim Guan Eng juga meluluskan projek HSBB ini untuk Pulau Pinang dan iannya dinikmati semua penduduk negeri itu termasuk Balik Pulau dan Seberang Perai juga. Tiada wang rakyat diambil untuk membeiayai projek ini. Kalau kerajaan persekutuan di bawah pimpinan Mahathir pernah menyatakan projek itu kempen itu kempen ini seperti celik IT, kempen komputer setiap isi rumah, projek Cyberjaya dan Multimedia Super Corridor. Di sini saya kira tentu ramai dari kita hampir sudah lupa dengan istilah Multimedia super Koridor atau koridor raya diwujudkan oleh DR M.

Tentu banyak kaitan projek HSBB ini dengan lain-lain perkara demi kepentingan celik IT dan keperluan masyarakat Malaysia yang maju menjelang tahun 2020 nanti.

Tapi, Malaysia di bawah pimpinan Najiboros yang memang boros nanti gagal mendapat faedah HSBB secara optimum. Selain hasrat Malaysia menjadi negara yang rakyatnya celik IT dan menggunakan komputer pada kadar yang tinggi akan menjadi harga yang mahal untuk dibayar oleh semua pembayar cukai.

Jadi kalau Orang Melayu, Cina, India, Sabah dan Sarawak marah jgn tangkap mereka dan sumbat dalam kem tahanan Kamunting kerana mereka berhak tahu dan persoal wang mereka.

By Tempe Goreng






[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Menanti Kejatuhan Kerajaan BN

Kerajaan yang dipimpin oleh BN bakal tumbang sama ada dalam masa terdekat mahu pun dalam pilihan raya ke 13 nanti hasil daripada keputusan yang dibuat oleh kerajaan sekarang tidak langsung menyebelahi rakyat. Begitu juga dengan isu semasa sekarang yang dilihat oleh rakyat satu penipuan yang diada-adakan untuk mengaburimata rakyat.

Isu semasa kini semakin hangat dengan pelbagai isu. Isu pembebasan Rajak Baginda (RB) daripada tuduhan bersubahat membunuh Altantuya Shaariibuu, penurunan harga minyak yang terlalu sedikit, penurunan harga beras sekadar 20 sen sahaja dan lain-lain lagi.

Isu pembebasan RB yang dipersoalkan keputusan mahkamah yang selari dengan sms Najib cukup menampakkan semacam ada mainan politik (tangan-tangan ghaib) yang membolehkan pembebasan itu dibuat. Ketua Penerangan PAS Haji Mahfuz Omar membangkitkan perkara itu mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam yang membebaskan penganalisis politik, Abdul Razak Abdullah Baginda dari tuduhan bersubahat membunuh ahli perniagaan Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Dalam SMSnya kepada peguam Abdul Razak ketika itu Datuk Shafie Abdullah, Najib memberitahu “Pls do not say anything to the press today. i will explain later. RB will have to face a tentative charge but all is not lost”.

Isu penurunan harga minyak sekadar 15 sen amat menduka citakan hati rakyat yang mengharapkan harga minyak diturunkan sehingga RM 1.60 sesuai dengan harga minyak dunia sekarang dalam lingkungan USD 68 setong.

Hasil daripada penurunan harga minyak yang sudah beberapan kali turun tidak menampakkan keberkesanan penurunan harga barangan di pasaran. Hanya pasaraya-pasaraya besar sahaja membuat penurunan harga barang yang terpilih.

Cuba saudara bayangkan, berapa ramai kita nak boikot peniaga yang tidak menurunkan harga barang. Saya ambil contoh rakyat di kampung-kampung yang mempunyai beberapa kedai sahaja di kampung mereka, takkan mereka nak boikot semuanya dan pergi membeli jauh sedikit daripada kampung mereka. Tentu kosnya sama sahaja walaupun harga barangan di kedai kampung lain agak murah, tetapi bila dicampur dengan kos perjalanan dan masa, tentunya kosnya sama sahaja dengan membeli di kedai di kampung mereka.

Kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri berkaitan agak nampak ada kebodohannya. Kan kerajaan memiliki Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) yang ada cawangan disetiap jajahan, takkan tak boleh guna untuk pantau kedai-kedai yang tidak menurunkanharga barang. Apa guna kalau tak guna untuk kesenangan rakyat.

Itulah sebab kerajaan perlu berfikir panjang sebeluim menaikkan harga minyak. Akibatnya rakyat yang menanggung keperitannya. Meraka hanya pikir untuk kesenangan mereka sahaja (BN) dan kroni-kroni mereka. Rakyat menderita tak apa asal kerajaan pimpinan BN terjaga sudah la.

Begitu juga dengan penurunan harga beras yang terlalu kecil iaitu 20 sen. Dek kata orang, lekat celah gigi jer. Betullah orang kata Dato' nie kedekut (kupit dalam loghat kelate).

Kita tunggu 4 dan 5 November ni kut-kut ada perubahan kerajaan akan berlaku hasil daripada tiada sokongan daripada parti BN untuk menyokong bajet 2009 yang sedang hangat dipertikaikan oleh Pakatan Rakyat.

Insya Allah, kita sama pakat-pakat berdoa ke arah pembetukan kerajaan baru di bawah Pakatan Rakyat yang diimpi-impikan oleh segenap rakyat jelata Malaysia.

Muhamad Hanif






[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Norman Hakim VS Ebby VS Memey




by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Minyak Turun Barang Naik




by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Shah Rukh Khan Dapat Datuk

Tindakah Tun Dr Mahathir Mohamad mempertahankan penganugerahan pingat Datuk kepada pelakon terkenal Shah Rukh Khan merupakan satu lagi perkara yang pelik tapi tak sepatutnya berlaku. Tun Dr M sepatutnya lebih terbuka dan logistik dengan menilai penganugerahan Datuk itu sendiri sebagai satu penganugerahan kehormat yang diiktiraf oleh Malaysia dan Rakyat Malaysia dengan mengambilkira pandangan dan penilaian semua pihak.

Industri filem Bollywood yang sememangnya terkenal itu telah maklum bahawa mereka akan membuat penggambaran di luar negara ( termasuk Malaysia) sekiranya mendapat sokongan dan support daripada kerajaan itu sendiri. Kata produser dan pengarah filem Anwardi Jamil, produksi filem Bollywood tidak akan mengeluarkan duit sendiri apabila melakukan penggambaran di Malaysia selain menggunakan duit kerajaan.Jadi sememangnya tiada kewajaran jika Shah Rukh Khan mendapat anugerah Datuk dengan hanya berlakon dalam enam klip video di Melaka sahaja.Sepatutnya Kerajaan Melaka faham strategi Bollywood membuat filem. Mereka akan membuat filem menggunakan lokasi di luar negara apabila dipanggil dan dibayar oleh sesuatu pihak itu

Seramai Kira-kira 20 artis yang melakukan bantahan dengan penganugerahan tersebut kerana mereka tidak dapat menerima alasan yang diberikan oleh kerajaan negeri Melaka di atas penganugerahan Darjah Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) yang membawa gelaran Datuk kepada Shah Rukh Khan sempena ulang tahun ke-70 hari kelahiran Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Mohd. Khalil Yaakob minggu lalu.

Satu penilaian semula hendaklah dibuat berhubung perkara ini. Penilaian tentang adakah wajar anugerah yang tidak setimpal kepada pelakon daripada luar yang bukanlah bersungguh-sungguh mempromosikan Malaysia seperti mana yang diwara-warakan.Dalam hal ini, rujukan hendaklah kepada mereka yang bersesuaian seperti FINAS yang mempunyai kelayakan dalam menilai penganugerahan yang diberikan kepada Shah Rukh Khan ini.

Menurut Datuk Aziz Sattar: "Isu memberi anugerah Datuk kepada Shah Rukh Khan ini ibarat kera di hutan disusukan, anak dirumah mati kelaparan.

"Tiga tahun lalu, saya ada mengarah telefilem Father lakonan pelakon Bollywood Kabir Bedi yang sudah disiarkan. Dia begitu terkenal di sini. Barangkali pihak tertentu minat kepada Shah Rukh Khan. Saya akui itu hak kerajaan tetapi kami juga memperjuangkan artis kita."

Ahmad Idham: "Apabila saya melihat akhbar pagi Sabtu lalu, saya rasa macam kena tampar, apa ini?

"Saya macam badut atau kita macam main-main dalam industri hiburan ini? Kita selalu meuar-uarkan tema 'Filem Kita Wajah Kita'. Kalau nak kata bawa filem ke luar negara, filem saya pun bersepah dibawa ke luar negara.

"Apa yang saya tahu, belum pernah lagi artis berhak menentukan lokasi pengambaran filem atau drama."

Arash Mohamad: "Memanglah orang yang menonton filem One Two Ka Four mengenali Melaka, tetapi persoalannya adakah mereka datang ke negeri tersebut?

"Alasan itu membuatkan kami kecil hati. Kami bukan cemburu sebab tak dapat anugerah itu tetapi apa revelannya memberi kepada dia?"

Jalil Hamid: "Saya mewakili aktivis-aktivis yang aktif dalam industri ini terasa sangat seperti melukut di tepi gantang"

by Farhan Shah







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Khairi dulu calon pilihan,sekarang serpihan.

Akhbar Utusan 15 Okt. 2008 melaporkan, calon Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menganggap dirinya kini hanya seorang calon underdog atau calon bukan pilihan untuk merebut jawatan tertinggi Pergerakan Pemuda UMNO. Ahli Parlimen Rembau itu berkata, berdasarkan perkembangan pencalonan semasa, semua pihak pastinya tahu siapa yang menjadi calon pilihan masa kini.

1.Kesian saya pada menantu bakal bekas PM Malaysia yang dipaksa turun takhta sebelum masa. Pemimpin Umno buat kepada pak lah macam wali mujbir paksa anak kahwin. Ini fenomena biasa dalam Umno.

2.Sekarang baru Khairi sedar siapa dirinya apabila kuasa tidak ada. Ahli Umno hanya hormat pada mereka yang boleh beri projek, dollar dan sen. Sekarang perwakilan sudah tahu kamu bakal kehilangan taring dan bakal menjadi singa tua yang tidak bergusi.

3.Perwakilan Umno dia pilih pemimpin bukan berdasarkan idealisme perjuangan yang boleh meneruskan agenda negara dan rakyat. Mereka menaikkan seorang pemimpin apabila boleh kenyangkan temolok dan perut masing-masing. Kebetulan kapal Khairi bakal karam maka bertempiaran pakat cari kapal lain.

4.Kapal yang pengikut Khairi lari untuk tumpang pun bakal tak tahan lama juga, bukankah mazhab Umno ini satu sahaja iaitu rebut benda. Mana tahan hendak pelihara pengikut dengan benda, bukit belacan pun kurus. Akan datang mereka akan marah pula pada individu yang sanggup lawan Khairi. Tentu kita ingat sewaktu Tun Dr Mahathir hentam Pak Lah semua pakat sinsing lengan untuk pertahan Pak Lah dan kutuk Tun Dr Mahathir, apa bahasa yang tidak mereka gelar kepada mantan Presiden Umno. Waktu itu Pak Lah berkuasa lagi dan gagah, sekarang sudah hilang pengaruh.

5.Datuk Mukhriz dapat pencalonan banyak dan menjadi pesaing kepada Khairi kerana, arus sekarang ialah orang benci pada Pak Lah kerana gagal capai keputusan cemerlang dalam PRU 12. Kebetulan pula Datuk Mukhriz orang yang langtang kritik Pak Lah lepas pilihanraya, suaranya senada dengan bapanya.

6. Dalam suasana sekarang siapa yang masuk kem Khairi inilah baru sahabat sejati, mereka yang lari itu pejuang kayu jati. Sekarang Khairi baru tahu siapa kawan dan siapa makan kawan. Di dalam suasana seperti begini orang yang boleh tenggelam timbul baru sahabat sejati.

7.Kita pun tidak nampak apa agenda Datuk Mukhriz hendak bawa dalam Pemuda Umno. Yang kita tengok ia lebih kepada emosi dan sentimen kemarahan pada Pak Lah, kerana bapa dia marah Pak Lah batal jambatan bengkok, tukar CEO Proton dan lain-lain isu peribadi yang melibatkan kepentingan dirinya. Kita tidak dengar agenda yang besar yang akan dibawa oleh Datuk Mukhriz. Dari segi pemikiran agama dan tindakan ia akan bersikap macam bapa beliau nanti.

8.Datuk Mukhriz patut kena ada wawasan untuk membetulkan sistem dan ekonomi yang rosak sejak bapa beliau memerintah 22 tahun. Sistem kehakiman, penggunaan dana awam, masalah sosial yang rosak teruk sekarang. Inilah yang beliau kena lakukan bukan agenda peribadi.

9.Saya yakin pemuda Pas dan pemuda Pakatan Rakyat tidak kira siapa yang memimpin pemuda Umno, adinda-adinda saya dalam pemuda akan terus mara untuk meruntuhkan parti Umno yang dianggap telah tidak relevan dalam perjuangan di negar ini. Khairi atau Mukhriz sama sahaja.

Penulis adalah AJK PAS Pusat.






[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

916: Bahannya masih hangat ...

"Assalamu alaikum,,.. 916 telah berlalu pergi.Kerajaan masih belum bertukar, PR masih menjadi pembangkang.DSAI dilihat sebagai pembohong, angkuh, sakastik dan berangan angan serta PR masih dikatakan tidak akan mampu menggugat BN.

Ekonomi negara tidak perlu diselamatkan kerana negara tidak terjejas oleh krisis ekonomi global sekarang. Saranan mengemukakan bajet alternatif 2009 hanyalah saranan yang angkuh dan sakastik. Tidak perlu bajet yang baru kerana bajet yang dibentang oleh Menteri Kewangan yang bertemakan kerajaan prihatin serta dibentang selama satu jam setengah itu sudah memadai.

Hujah ketua pembangkang bahawa angka angka dalam bajet 2009 sudah berubah dan tidak dapat dihujah sedangkan ketua pembangkang mengambil masa 6 jam membahaskan bajet dipersoalkan.Demikianlah antara Maklum balas yang boleh kita dengar sepanjang persidangan Parlimen terkini.Namun ada beberapa perkara lagi yang menarik serta perlu diambil perhatian oleh segenap lapisan rakyat.Antara yang paling menonjol ialah komen komen mengenai 916 yang masih kedengaran di Parlimen.

Beberapa MP dari BN telah membangkitkan mengenai 916.Umumnya kesemua mereka cuba menunjukkan kegagalan PR.Ada yang mempersendakan pemergian beberapa pemimpin PR ke Taiwan kerana gagal menemui mereka.MP batu di lebel sebagai pembohong dan tindakan pemimpin PR ini dianggap satu pembaziran.

Lebih dasyat dari itu,pemimpin PR yang ke Taiwan dikatakan menangis nangis memujuk beberapa MP BN untuk menandatangani pengakuan "lompat".Pendek kata, PR digambarkan hanya berangan angan dengan 916.Persendaan ini kedengaran beberapa kali bergema di Parlimen.Namun tiada seorangpun MP PR memberi respon kepada persendaan ini.Satu gambaran bahawa memang benar apa yang didakwa mereka.

Persoalan maruah juga kedengaran dengan jelas dengan MP Batu Pahat kelihatan menjadi juara kepada keteguhan maruah yang dilaungkan.MP Batu Pahat sering menggunakan kesempatan yang diperolehinya untuk melaungkan betapa tidak bermaruahnya PR dalam usaha 916 ini.

Hebat sungguh para MP BN mempertahankan maruah mereka.Tetapi dalam usaha mempertahankan maruah mereka,tanpa disedari salah seorang dari mereka ia itu MP Jaya Gading telah melondehkan kebimbangan serta fobia mereka kepada 916.Rupa rupanya MP BN berlindung disebalik kegagalan PR dan maruah dari fobia mereka kepada 916.MP Jaya Gading dalam hujah panjang sambil cuba memperlihatkan keburukan ketua pembangkang(tetapi dengan bahasa yang lebih baik dari si katak) akhirnya mendedahkan fobia mereka kepada 916.

Kata MP Jaya Gading, mereka ada maruah untuk dipertahankan.Kalau mereka lompat mereka akan digelar pengkianat oleh rakyat.Isteri mereka juga akan mendapat gelaran yang sama, anak anak mereka juga akan turut digelar pengkianat.Mereka memikul tangggungjawab yang diamanahkah oleh rakyat yang mengundi mereka dan dengan hujah ini MP Jaya Gading merayu kepada DSAI dan PR supaya menghentikan segala usaha memujuk mereka untuk melompat.Rahsia akhirnya terdedah.Mereka takut atau mungkin ditakut takutkan oleh "bos" mereka.Pada tahap ini sebahagian MP BN yang ada boleh dianggap pengecut untuk membawa perubahan yang menjadi aspirasi rakyat di kala ini.

MP BN juga kelihatan bersubahat untuk terus berketuakan seorang yang juara dalam skandal.Ini boleh didengar dengan ucapan mukkadimah MP Muar ketika membahaskan bajet bilamana beliau memuji bakal PM serta tindakan MP Jaya Gading bertanya DSAI kenapa masih menalipon MP Batu Pahat bertanyakan isu lompat?Keengganan mereka untuk melompat boleh difahami sebagai persetujuan menerima PM baru yang paling banyak skandal di belakangnya.

Inilah harga sebuah maruah yang dipertahankan oleh setengah MP BN.Mereka bimbang digelar pengkianat kalau melompat tetapi langsung tidak bimbang dipanggi pencacai atau penjilat bontot dengan persetujuan menerima PM baru nanti.Mereka melalui MP Jaya Gading merayu rayu DSAI supaya tidak meneruskan usaha memujuk tetapi mereka langsung tidak berbuat apa apa dengan pelan peralihan kuasa yang nampaknya semakin menjejaskan negara di mata dunia luar.

Pun begitu, jelas fobia mereka kepada 916.Semakin mereka bercakap mengenai kegagalan PR, semakin mereka melondehkan fobia mereka.Perkara ini diburukkan lagi dengan kualiti hujah yang didengar di Parlimen.YB Azmin Ali paling bijak untuk menunjukkan kedangkalan hujah para MP BN ini.MP Lahad Datu memalukan dirinya sendiri apabila bertanyakan soalan kenapa pada tahun 1998 ketika DSAI menjadi menteri kewangan tidak ada bajet tambahan sedangkan ketika itu negara juga melanda krisis ekonomi.Satu soalan yang tidak berdasarkan kepada kerja rumah yang mencukupi.Akhirnya diri sendiri dimalukan di Parlimen.YB Azmin Ali diberi ruang yang cukup luas untuk menghentam sehingga akhirnya beliau mencadangkan satu kuliah ekonomi diberikan kepada beberapa MP BN yang kelihatan tidak tahu ekonomi serta mencadangkan MP PR dari PJ utara sebagai pemberi kuliahnya.

Begitu juga MP Jaya Gading dan Batu Pahat yang cuba memerli PR dengan isu maruah dan 916, akhirnya mereka terperangkap dengan soalan soalan bijak dari MP PR.Paling menarik ialah soalan YB Dr.Hatta yang menyusun soalannya mengikut format soalan MP Batu Pahat serta komen YB Khalid Samad bahawa 'itulah jawapan paling baik kepada soalan yang tidak dapat dijawap".Inilah yang ketara sekarang di Parlimen, jurang kualiti semakin jauh antara MP BN dan PR.Dan ini patut kita semua ambil sebagai signal bahawa 916 sudah semakin hampir serta PR sedang mengatur langkah berhemah dan bijak kearah itu."

by Ning







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]