Subscribe

APA NAK JADI SELEPAS 4 BULAN PRU12 NEGARAKU

Meneliti akbar2, menonton warta pada kaca tv dan mengunjungi blog2 hingga ke hari ini kita dirundung kelam-kabut. Tak habis2 berita dan ulasan selari yg sensasi memualkan. Dari satu macam rasa tidak puas hati @ dendam @ tidak mahu menerima kenyataan, maka berekorlah episod umpat, tuduh, fitnah dan langgaran hukum naqli serta akli.

PM Pak Lah dan gabungan parti2 Be Endnya diserang gugup selepas banyak kehilangan darah daging akibat pukulan hampir maut PRU12. Tun M dan rakan2 sewaktu dengan beliau terus menyalahkan Pak Lah & menantu & rakan2 4th floornya, langsung menyuruh Pak Lah undur sambil meniup angin agar bara kemarahan org2 parti Melayu itu ikut mendesak Pak Lah undur.

Desakan itu sama nadanya dengan kemahuan parti2 dalam PR. Bagai yg kita tahu alih2 Tun M yg undur dari parti kebangsan itu dgn janji akan sertai balik selepas Pak Lah undur. Demam tak kebah org2 Be End akibat kekalahan teruk semakin menjalar sakit.

DSAI pula selaku pemangkin PR mula menjaja ambisi pihak PR hasil kemenangan PRU12 untuk menakluki parlimen Malaysia menjelang September nanti. Beliau dikatakan menyebut ada sebahagian MP Be End akan memihak kpd PR atau keluar dari Be End. Walaupun usul undi tidak percaya SAPP dari Sabah tidak jadi kenyataan, namun kecut perut + demam masih belum kebah Be End menyulitkan rawatan memulih keceriaan mereka.

Kembalinya Ezam MN dengan peti2nya ke ketiak parti & pemimpin yg pernah dicercanya, menyuntik sedikit pelali tahan sakit buat org2 parti kebangsaan tu. Namun mereka masih belum betul2 segar. Tambah pula diusik oleh Hantu Wanita Mongolia macam anak pontianak itu masih belum lesai; kabarnya melibatkan dalang2 yg bukan sebarang dalang. Sekonyong2nya RPK pula dipaksa bermalam dilokap akibat jampiannya kesasar, kisah masih dibicara, belum berakhir di rumah pengadilan. Cerita RPK mengejutkan khalayak. Ketegasan RPK diterjemah punyai iras2 benar dan dia berani menjolok sarang sang ular. Sudah tentu RPK mendapat simpati pihak yg membangkang Be End & Pak Lah serta memanda2 beliau.

Hari2 semakin meruncing. PR semakin kukuh walau pelbagai isu buruk tentang negeri2 perintahan PR diwar-war buruk pada media perdana Berita Hairan, Utusan Meloya, Radio & TV-TV skima, khususnya TV3suku. Setengah2nya ada yg keburukan/kelemahan itu ditanggung rakyat negeri2 berkenaan sejak belum merdeka dari Be End, belum PRU12 @ sejak ditadbir oleh mantan MB2 terlucut jawatan tu. Mereka nak tengok bila PR memerintah negeri2 akan terus jadi kaya, mewah dan maju serta merta; hilang segala masalah. Mana boleh kan?

Dalam keadaan gawat itu, watak Sayfool muncul dengan kisah dilawat-lewat-liwat 8x oleh watak yg ditakuti Be End era kini Unwar. Maka bermula pula satu episod tuduh, fitnah, umpat di dada2 akhbar perdana dan media TV. Ada gambar2, tapi bukan barang bukti. Blog-blog pula ada pro-kontra sendiri. Ada tsunami baru melanda masyarakat negaraku Malaysia Darul-Hadhari.
Nama-nama negara lain terkait juga seperti AS, Turkiye dan Australia.

Tuduh menuduh melarat kepada ancaman. Istilah2 'laporan polis', 'pengakuan bersumpah', 'tarik balik akuan bersumpah', 'diculik' 'campur tangan asing', 'no komen', 'enggan mengulas lanjut', 'bohong', 'mubahalah', 'junjung Quran di masjid negara', ' nik aziz jadi org tengah', 'tak gentlemen', 'nak kena bunuh', 'dia masih berada dalam negara' ...dan banyak lagi muncul menubi minda rakyat. Rakyat mula pandai dan galak buat spekulasi yg berbagai hingga mengganggu solat dan ketenangan. Teringat filem Pendekar Bujang Lapok, " Cubaaannn". Dugaan utk mematangkan bangsaku @ menghukum bangsaku. Allah saja yg tahu.

((Dalam pada itu pihak PR + NGOs telah menganjur perhimpunan 1 juta orang menunjuk perasaan agar mendapat simpati kerajaan dlm hal kenaikan harga minyak mendadak/harga barang melambung. Kata pihak keselamatan, perhimpunan itu tidak halal, tetapi dibenarkan berlangsung di stadium bagi mengelak terganggunya 'tah apa-apa'. Kata media perdana hadirin himpunan itu sekitar 6000 saja. Gagal. Kata pihak penganjur mereka berhasil mengumpul hampir 70,000 hadirin. Berjaya. Itu pun tak muat stadium. Takkan sejuta nak isi tempat tu.

Ada ucapan pembesar2 PR termasuk LKS dari DAP, pemimpin Pas ( bukan Mursyidul 'Am Tokguru Nik Aziz dan Presiden Hj Hadi) dan DSAI. Isu teknikal adanya ' hiburan pentas' usah bincanglah. Yang Be End taja dan izin buat hari2 sama ada di TV, Jom Heboh atau underground di pusat2 hiburan, kelab malam2 tidak pula dibisingkan. Maaf ajalah. Lain kali jangan buat dan bertobatlah.. ))

Cubalah kita periksa sendiri nama watak-watak yg terlibat @ dikaitkan secara langsung atau tidak dalam keserabutan kegawatan/kebejatan kisah sehari dua ini. Kalau boleh catatkan dalam buku diari. Bukan apa2, cuma buat ingatan anak cucu nanti bila mengingati perihal bangsa sendiri. Dalam buku-buku sejarah tanah air pun ada nama-nama watak dan perwatakan tertentu, sama ada sebagai hero & pengikut2nya atau penyangak & pengikut2nya. Watak putih atau hitam. Protogonis atau antogonis. Mereka itu adalah penyebab kepada kegawatan. Namun akhirnya masa berlalu meninggalkan kesan sama ada positif atau negatif.

Dalam keadaan demikian, jangan lupa ada juga individu2 yg memberi pendapat dan ulasan terhadap watak2/peristiwa tersebut. Kita pula nilaikanlah dengan waras, jangan guna emosi atau kejahilan. Suasana perselisihan umat adalah satu rahmat. Benarkah? Kalau kita fikir bagaimana boleh menjadi rahmat. Kita kena ikhlas dan kembali kepada nas. (al-Quran dan Hadith) Mahu bersumpah junjung Quran, tapi tidak ikut syariat dan hukumnya al-Quran. Mana boleh jadi. Ingat sebagai hamba Allah setiap suara, tulisan dan malah gerak-geri kita dicatat oleh-Nya dan akan menerima hukuman-Nya.

Solat hajatlah mohon sejahtera dan selamat. Solat istikharahlah mohon Allah meletakkan kita dalam golongan benar; jangan lupa pula solat fardhunya. Bertakwalah. Insya Allah. Dia bersama kita. Kita bimbang, takut kita dipimpin oleh orang-orang fasik. Tak suka solat, tapi suka maksiat. Tidak gemar kerja baik & ikhlas, tapi gemar kerja dosa dan lalai.



KEPADA JURI

Tuduhan itu benar membabi-buta
kauakurkan perasaan. Lunaknya menyeretku
dengan tali tohmah tanpa luang pembelaan
Apalah ada pada sidang, jika kaurampas masa
tiada senggang

Sel gelap berdinding keliling atau jerut
tali gantung sekalipun, bukan pemisah antara
benar dan salah selagi manusia berbudaya upah
Kebenaran adalah kematian
ia pasti datang.

Kuala Lumpur.
Racun Abadi 2001


WAWASAN UNTUK PEMIMPIN

Lama muncul dalam mimpi para rakyat
berbagai resepi bagi menyiap kehidupan
di celah wajah-wajah tidak bahagia mereka
beban menindih, duri menyiat harapan
Seorang lelaki yang hayatnya sesuai
dengan ucapan, menyetujui kesejahteraan
mencintai serba kerukunan

Sesekali kita surut ke belakang
tidak dikelirukan ayat da kalimat semata
bahawa peradaban telah bangun dan jatuh
telah dilupakan orang atau tertimbus pasir
sejarah. Maka keyakinan akan lebih berbakti
lebih anggun dari seribu mimpi.

Awal 1992
Mastika, Julai 1992.


by Abdul Hadi Muhamad <-- Klik untuk lanjut http://abdulhadimuhamad.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment

Tinggallah apa sahaja komen walau sepatah kata, moga dengan komen yang kalian suarakan memberi manfaat kepada semua

Kalian berhak suarakan apa sahaja di ruang komen dibawah. Komen tidak akan ditapis, dan terima kasih diatas komen yang diberi.