Subscribe

KENAPA UMNO GILA TALAK ?


UMNO sudah gila talak kepada PAS, yang pernah bekahwin satu waktu dan dicerai oleh UMNO. (Tak perlu kami singkat sejarah). Umno pernah warkan bahawa UMNO satu-satunya parti yang bertahan lama dan terkuat dalam Barisan Nasional. Bermula dari zaman Tun Husein On, era Tun Mahathir dan terkini zaman Datuk seri Abdullah Badawi.

Intipati semua pemimpin UMNO dari peringkat tertinggi hingga terbawah ....UMNO satu parti yang paling kuat dan dominan kepada umat melayu dan kaum bumiptra Sabah. Umno dan pemimpin pada setiap masa dan waktu benci dan menfitnah Pas dari dulu kini dan selamanya. Bercakap dengan orang melayu pemimpin UMNO burukan PAS modal yang paling disukai tak kira pemimpin itu cerdik atau puak baruan UMNO sama sahaja.

Namun UMNO dan pemimpin bercakap dengan bangsa lain bukan melayu ugut dan mengadu-dumba, jika PAS memerintah semua kudung Tangan, dan orang bukan Islam tidak bebas. Solah-olah PAS zalim. itulah modal ckap orang UMNO.

Selepas 51 tahun UMNO dan barisan Nasional memerintah Malaysia. Satu kesedaran politik berlaku bagaikan TSUNAMI melanda dalam pilihanraya kedua belas. Timbul semula UMNO mahu bergabung dan merujuk semula dengan berbagai tawaran dan janji manis sehingga membawa satu siri MUQABALAH diantara UMNO dan PAS.

Selepas Pakatan Rakyat berjaya menawan 5 negeri dan Kelantan kekal dengan PAS. UMNO yang tergugat dalam semua komponen Barisan Nasionalpada PRU12. Teringat kepada PAS yang pernah ditalak tiga oleh UMNO menawarkan hadiah yang lumayang agar dapat bersama dengan UMNO.

Umum analisa politik yang matang Barisan Nasional tidak teguh seperti era mahathir . Bukan kerana Barisan Nasional kuat dan hebat, Tapi era mahathir gunakan kuasa kukubesi dan mengunakan imbuhan projek kepada kroni dan nepotisma. Orang benci pada mahathir tapi takut kerana pangkat dan jawatan dan wang atau projek.

Era Abdulah Badawi zaman peralihan meng hebat dan keputusan PRU11 cemrlang dan terbilang dengan konsep Islam Hadari yang sesat. Proses tranfomasi. Namun hujan ditengah hari Abdullah badawi disarankan berhenti dari jawatan perdana menteri dan sehingga diusulkan undi tidak percaya dalam sidang dewan rakyat. (walaupun ditolak).

Gabungan barisan nasional nampak tidak bertahan lama , melainkan diumpankan dengan wang dan projek jtaan ringgit serta kaum kerabat barisan nasional ditwarkan jawatan yang tinggi dalan kerajaan BN. Namun sudah terlambat kesilapan UMNO dan Barisan Nasional sedah terbongkar durjana dan kerakusangnya membolot harta baik dari parti UMNO, MIC, MCA, semuanya pemimpin dan juak0juaknya kayaraya.

Yang paling malang melayu hampir tergadai semua yang dimiliki. bahasa melayu dan kaum melayu dilacur dang rakusnya berselindung untuk pengbangunan dan seribujanji. Hakikatnya 51 tahun tida yang boeh dibanggakan. Pelajar melayu dilacurkan dengan PTPTN . hak melayu dan bumiptra dirampas konon untuk tidak menjadi melayu subsidi. Hujahnya duli kini dan selamanya.

Akhirnya patutkah PAS bergabung dengan UMNO yang sedang gila talak?. Kenapa dalam sitausi UMNO lemah ada bibit cinta dan ingin kekasih yang pernah dinikahi satu waktu dulu?. Wahai UMNO ingatkah bagaimana UMNO ceraikan PAS tika itu.?

Dalam waktu dan ruang yang terhad ini saya saran pada PAS tak perlu kawin semula dengan UMNO. Jodoh UMNO dengan PAS sudah tiada. Walaupun PAS gagal dalam PRU 13 nanti. Perlu ada satu parti yang berkonsep Islam berasakan perjuangan dan politik yang dirintis zaman Rasullah SAW serta para sahabat.

Payung UMNO sedah robek dan komponennya sudah terkulai layu. Umno mengharap MCA, MIC, untuk pegang kuasa memerintah. Jika UMNO, MCA, MIC dibenci oleh oarang melayu, Cina dan India, Barisan nasional runtuh seperti PRU!2 yang lalu.

lima puluh satu tahun berjuang dengan nepotisama dan kronisma UMNO, MCA, MIC serta berjuang berasakan kaum bersifat perkauman yang keras sudah tidak relivan lagi. Api perkauman dimainkan oleh UMNO dan semua komponen Barisan Nasional. Pemimpin UMNO cukup jelas merompak harat secara modern, malah terlibat dalam dalam skendal rasuah, pembunuhan, penipuan, sex yang terlarang, dengki, fitnah. itulah asam garam pemimpin UMNO atas sampai ke JKK.

UMNO bercakap BAGAIKAN SINGA LAPAR DAN NAMPAK HEBAT BAGAIKAN SANG BELANG MENERKANG MANGSANYA. NAMUN HAKIKATNYA KITA TERTIPU PERMAINAN PEMIMPIN ,BAGAIKAN SINGA DAN HARIMAU SARKAS, NAMPAK GARANG TAPI HATI DAN JIWANYA SERTA NAFSU MAKANNYA DITENTUKAN OLEH PENJAGA SARKAS.

PAS perlu mencari jalan yang terbaik untuk kekal dalam Pakatan Rakyat, Walaupun ada spesis yang nakal seperti Karpal Singh, dan orang yang sewaktu dengannya. Pas perlu ada MUQABALAH dengan semua parti dalam pakatan Rakyat bagi mencari titik pertemuan yang baik dan mnegurangkan politik dalaman.

PAS, DAP, PKR perlu belajar dari kelemahan gagal yang terdapat dalam dalam barisan nasoinal , Hanya yang menjadi batu penghalang ialah Karpal Singh, .....

Jika sadah tidk ada sepakatan dalam pakatan Rakyat disebabkan seorang individu Pas boleh beralih arah dengan berjuang bersendirian. namun politik perlu orang dan undi, Jika tersilap perhitungan PAS tidak disokong dalan PRU13 nanati. Pas perlu undidari orang bukan Islam, untuk mengharap melayu agak sukar kerana melayu suka makan rumput.

Akhirnya UMNO mengharap yang teramat sangat mahu PAS berkabung dengan UMNO atau sanggup kongsi kuasa dan menawarkan jawatan. kekuatan dalam barisan nasional dan UMNO sendiri sudah goyah

Petikan ; Mohd Noor Awang

No comments:

Post a Comment

Tinggallah apa sahaja komen walau sepatah kata, moga dengan komen yang kalian suarakan memberi manfaat kepada semua

Kalian berhak suarakan apa sahaja di ruang komen dibawah. Komen tidak akan ditapis, dan terima kasih diatas komen yang diberi.