Subscribe

SPRM faham ke Perlembagaan?

Asas perlembagaan negara perlu dihormati. Prinsip demokrasi dalam negara yang mengiktiraf doktrin pengasingan kuasa antara tiga badan kerajaan, iaitu eksekutif, legislatif dan kehakiman juga perlu dihormati.Tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat Speaker Perak, V.Sivakumar membayangkan badan itu tidak memahami asas perlembagaan negara dan negeri serta menghina doktrin² ini.

Menyiasat speaker tanpa kesalahan yang jelas telah meruntuhkan kepercayaan rakyat terhadap SPRM. Speaker Perak membuat keputusan secara sah,dan tiada undang² yang boleh membatalkan keputusan dan mengaitkan dengan apa² kesalahan disini. "Saya amat kecewa dengan tindakan SPRM ini. Saya rasa tindakan mereka ini adalah satu penghinaan kepada institusi Dun dan sememangnya saya sangat kecewa dengan apa yang berlaku," kata Sivakumar.

Siasatan keatas Speaker jelas telah menjejaskan prinsip demokrasi dalam negara dan mengancam doktrin pengasingan kuasa antara tiga badan kerajaan, iaitu eksekutif, legislatif dan kehakiman.SPRM faham ke Perlembagaan?

by JilFityan







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Undi -Suara Rakyat



Inilah suara Rakyat Malaysia yang terus menyokong MB Nizar, membuktikan banyak perkara.

1) Pertama,tunjuk sebab kenapa BN tidak mahu mengadakan pilihanraya balik dan berselindung dengan sebab "Pembaziran". (Reti plak cakap pasal membazir..hehehe)

2) Dan ini juga membuktikan sekiranya diadakan PilihanRaya di Perak, Pakatan Rakyat akan menang dengan majoriti besar.

Inilah suara rakyat..


By Jilfityan






[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Ugut, Hasut, Fitnah - Itulah realiti sebenarnya

 
Gambar ini adalah bukti fitnah salah seorang Forumer di MyKmu.Net terhadap Dr Halimah.Klik di gambar utk besarkan size

Tak menghairankan sekiranya Karpal Singh terima ugutan peluru, dan Karpal Singh membuat tuduhan sedemikian terhadap Pemuda UMNO. Bukan mahu membackup Karpal Singh, tapi sekiranya difikir dan dilihat kepada beberapa insiden beberapa hari lepas, sudah membuka mata kita dan memberi signal positif apa yang didakwa Karpal Singh perlu diamati sedalam²nya.

Kes² yang berlaku sejak kebelakangan ini semuanya kerana krisis di Perak, ketidakpuasan terhadap IR Nizar yang tidak mahu letak jawatan,dan kerana keputusan Speaker Perak menggantung MB dan 6 Exco Perak. Tidak timbul soal derhaka kat sini,jauh sekali.Haiii politik UMNO ... Menyedihkan ...

Adun Pakaran Rakyat, Khalil Idham Lim (Titi Serong) dan Adun Caning Wong Kar Wah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Kontijen Polis Ipoh semalam berikutan tindakan laman Web mykmu.net yang memaparkan tulisan dari editornya yang disifatkan tidak bertangungjawab dan boleh menaikkan kemarahan orang ramai untuk bertindak ke atas Speaker Dewan Undangan Negeri Perak.


Editor laman web tersebut menulis antaranya menyebut, "Jika zaman dahulu orang seperti Sivakumar ini sudah lama dibunuh oleh Laksamana Melayu. Hari ini orang Melayu sudah menjadi bacul-sebaculnya. Tidak pernah dalam sejarah Melayu pembesar Melayu mengangkat sembah kepada bukan Melayu, hari ini sudah berlaku di Dun Perak dan Selangor."


"Tulisan itu jelas satu usaha provokasi bagi menaikan kemarahan orang orang Melayu untuk bertindak sesuatu ke atas Speaker Dun Perak, V Sivakunar," jelas Khalil


Dalam satu perenggan ditulis seperti berikut, "Nyahkan Sivakumar dan mereka yang terbabit membuat keputusan kononnya menghadiri majlis tuanku satu kesalahan keluar dari negeri Perak Darul Ridzuan".


Adun Psakatan Rakyat memandang berat tulisan tersebut yang boleh mengundang kecelakaan kepada Speaker Dun Perak, oleh kerana itu laporan polis dibuat demi keselamatan V Sivakumar, katanya


Laman web Mykmu.net sebelum ini juga menyebarkan fitnah dan berita tidak berasas dalam satu kolum dua minggu lepas yang melaporkan mendapat maklumat melalui rakannya dari Kampung Idaman yang megatakan Adun Selat Klang (Dr Halimah) ditangkap basah di sebuah hotel di Pelabuhan Klang.

by JilFityan







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Karpal Diserang Di Parlimen



Apabila dicucuk oleh Karpal Singh, dengan label bahawa pemuda UMNO celaka, semua puak-puak mereka 'melompat'. Masing-masing emosional tahap maximum dan macam terbukti. Jika nak cari bukti bahawa mereka kirim dua butir peluru, itu masalah mereka dengan Karpal sahaja yang tahu benar atau tidak.

Baru sekali dicucuk, semua sudah melatah dan sudah buka langkah untuk bersilat. Siap jumpa di luar dewan untuk tunjuk keutuhan melayu UMNO mereka ala samseng gitu. Mereka kuat melawan si tua yang cacat, tetapi apabila diajak berdebat contohnya isu PPSMI, tiba-tiba menjadi bacul (simpan keris dalam sarung, hehe...)

Ergh, sekarang jangan main-main dengan pemuda UMNO, mereka tengah bersemangat untuk bulan Mac ini, pemilihan UMNO. Darah tengah gemuruh dan semua tengah semangat. Maklumlah mereka ini akan dihantar ke tempat pilihanraya kecil sebagai agen gerak khas UMNO. Wei, pemuda UMNO pantang di cabar kau tau tak!!!? Sebab Presiden dia dulu ada cakap, ingat lagi tak?



"Saya pantang dicabar!"
Hahahaha..

Edit dari SujudTerakhir






[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Tindakan Speaker Perak adalah berasas.

 
Gambar ini adalah bukti fitnah salah seorang Forumer di MyKmu.Net terhadap Dr Halimah.Klik di gambar utk besarkan size

Artikel ini saya petik dari komen saya terhadap seorang pengunjung MyKmu.Net yang datang bertandang di blog saya dan tidak berpuas hati mengenai artikel saya "Padan Muka BN/UMNO" dan ingin menegakkan benang yang basah. Beliau meminta ulasan dari saya mengenai asas tindakan Speaker Perak.

Saya mengubaisuai komen ini sebagai artikel dan dijadikan tatapan kepada pembaca.

Mengenai keputusan Speaker yang dibuat diluar sidang DUN,adakah ada peruntukan negeri ke yang menyalahkan tindakan tersebut?Adakah Speaker melanggar Peruntukan perlembagaan negeri Perak? Tentu sekali tidak.Peruntukan dalam perlembagaan sendiri berhubung keputusan Speaker inipun tak jelas,jadi andaian ia adalah salahguna adalah tidak tepat.Apa yang dilakukan Speaker disini adalah pegang dahulu,apabila sidang bersidang barulah didebatkan perkara ini dalam sidang dewan utk pengesahan. Perkara ini tidak salah . Lagi pula peruntukan keputusan Speaker ini sudah mengikut dan tidak menyalahi perlembagaan negeri Perak yg lama (sekarang),dan tidak pernah dicabar oleh mana² pihak.

Dan mengenai peruntukan Kuasa Speaker inipun tidak dibincangkan dengan detail pun didalam dewan DUN,bukan sahaja di Perak malah negeri lain sekalipun.Dan hal ini adalah berbeza dengan perlembagaan perseketuan,yang banyak sentuh pasal freedom,hak kebebasan,tapi perlembagaan negeri tak ada.

Lagi pula,perkara ni bukanlah bersifat kekal, dan masih boleh dipertikaikan dalam sidang DUN akan datang.Yang mempunyai kuasa mutlak,adalah sidang dewan tu sendiri.Dan tindakan Zambri nak ambil tindakan undang-undang adalah tak betul. Kerana dalam peruntukan perlembagaan negeri Perak sudah menjelaskan bahawa keputusan Speaker adalah muktamad. Final dan tidak boleh dicabar di mahkamah sama sekali. Senang cerita, keputusan Speaker dan keputusan di dalam DUN tu sendiri tidak boleh dipertikai di mahkamah. So apa jalan keluar daripada semua ini?

Bubarkan DUN, adakan pilihanraya balik. Jelas??? hehehe..


by JilFityan







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Padan Muka BN/UMNO

Bila berlaku krisis yang lebih besar, barulah BN tersentak dari lamunan. Tersentak daripada keseronokan pegang jawatan haram di Perak. Mereka terlupa satu perkara.Speaker mempunyai kuasa penuh terhadap Dewan Undangan Negeri. Kes penggantungan MB dan 6 exco telah membuka mata BN, bahawa kerakusan merampas Perak memakan diri sendiri.

Bila berlaku sedemikian rupa baru nak terngadah. Baru nak rujuk undang-undang perlembagaan. Semasa merampas Perak, tidak pula memikirkan perkara ini. Permainan licik dan kotor BN telah makan tuan. Perancangan jahat yang dilakukan tidak akan menjadi licin, dan Allah akan membantu mereka yang teraniaya. Walaupun Malaysia memperuntukkan undang-undang, namun masih tiada undang-undang yang mampu mencabar dan melucutkan jawatan speaker DUN melainkan dengan pembubaran DUN.Apa yang dilakukan Speaker Dun Perak adalah menurut Perlembagaan dan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak.

Kini Umno/BN mahu menyalahkan Pakatan Rakyat. Menyatakan Speaker menghina Sultan, Menghina institusi beraja. Padahal,tidak timbul soal menghina Sultan. Dalam erti kata lain, tidak timbul soal penghinaan dalam kes ini. Dalam Rukun Negara bukan sekadar ada Kesetian kepada Raja dan Negara sahaja. Dalam Rukun Negara masih ada "Keluhuran Perlembagaan. Kedaulatan Undang-Undang. Kesopanan dan Kesusilaan" .Dan 3 aspek ini adalah dominan,tidak wajar diperlecehkan, dan tidak menyalahi apa yang dilakukan oleh Pakatan Rakyat di Perak.

Kata Mahfuz "Punca kepada kekalutan yang berlaku hari ini ialah tindakan Dato' Seri Najib Tun Razak yang menggunakan istana bagi merampas Perak, kemudiannya beliau berselindung di sebalik istana dan menuduh Pakatan Rakyat penderhaka.

"Walhal beliaulah yang memulakan segala-galanya, mereka menggunakan kedudukan dan kuasa untuk mempengaruhi istana, ini satu helah yang digunakan Umno/BN terutamanya Najib untuk memuaskan hati dan cita-cita politiknya menjelang Mac ini, katanya.


by JilFityan







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Ibrahim Ali - terjerit dengan slogan munafik


Yang paling lantang menjerit malah seakan melolong perkataan munafik adalah Ibrahim Ali baru-baru ini. Beliau memberi komen mengenai sekejap sokong dan sekejap tidak sokong – memberi tahu rakyat terpedaya dengan pidato dan sebagainya. Namun ramai antara kita dalam sirkulasi politik tahu mengenai Ibrahim Ali. Kita amat kenal perwatakan beliau – yang dilabel sebagai politik katak lompat tetapi kemungkinan didefinisikan oleh beliau sebagai hijrah. Hari ini beliau lantang membidas kononnya prinsipal yang tidak kukuh khususnya dalam PR dan rangkaian media arus perdana heboh memperkatakan mengenai moraliti ahli politik.

Sebenarnya Ibrahim Ali perlu disedarkan mengenai persepsi masyarakat terhadap beliau. Beliau yang sering lompat parti lupa untuk memperkatakan mengenai moral politik beliau sendiri. Tadi di parlimen Ibrahim Ali melolong mengenai kejijikan beliau mengenai kepimpinan munafik yang hipokrit. Mungkin beliau juga perlu disedarkan mengenai apa yang dicakapkan mengenai moral dan hipokrasi politik.

Apa pun Ibrahim Ali bukan ahli politik yang relevan lagi malah kalau beliau dikatakan berusaha untuk kembali dalam UMNO maka istilah katak lompat mungkin sesuai dengan perjalanan politik Ibrahim Ali. Apa kata anda.









[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Kata sakit jantung.. tapi masih isap rokok




by JilFityan







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Kenapa kita Bodoh Sangat?



by JilFityan







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Ulamak Terompah


by JilFityan







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Isu Eli Wong: Kata ‘Bermoral’ Perlu Takrif Lengkap. - Ibn Hasyim

"
Ibnu Hasyim Catatan Santai
BLOG http://jedyoong.com/ 17Feb PAS HALALKAN KHALWAT?, meletakkan gambar Dato’ Khalid MB Selangaor dan ADUN Bukit Lanjan Elizabeth Wong, yang nampaknya begitu akrab.. Ada logo ‘halal’ seolah-olah PAS, rakan Pakatan Rakyat menghalalkan ‘khalwat’ seperti digambar di atas. Untuk makluman, Jed Yoong seorang penulis Malaysia yang bukan Islam.

Mujurlah, antara ramai pengkomen-pengkomen tulisannya, seorang yang memakai nama ‘Sujudterakhir’ menulis…

“Khalwat itu ialah duduk berdua-duan pada satu tempat yang boleh mendatangkan fitnah. Dalam gambar kita boleh kategorikan berdiri agak rapat. samada sengaja atau tidak sengaja, hanya Allah yang Maha Mengetahui. Jika berlaku tidak sengaja, ia dimaafkan tetapi kalau sengaja, dalam Islam ia dikira kesalahan.... Sekiranya dapat dielakkan dari berdiri rapat-rapat antara lelaki dan perempuan yang bukan ahli keluarga (mahram), ia adalah yang terbaik. Oh jangan lupa, gambar Paklah pun ada yang macam begitu..”
Hasbullah Pit menambah… “Itu bukan khalwat. khalwat berlaku bila bukan muhrim duduk dalam tempat tertutup, orang tak nampak.”


“Adakah Elizabeth Wong boleh dikira berskandal? Mahkamah apa yang menentukan dia berskandal atau tidak? Di mana Elizabeth Wong ingin mendapatkan pembelaan? Ada yang kata dia patut letak jawatan, ada yang tidak. Ada pula yang kata jangan letak jawatan. Kalau di tanya pada orang islam, memanglah bersekedudukan itu salah.

Tapi apabila melibatkan orang bukan islam, adakah ianya sentiasa dibolehkan? Mengikut perundangan sivil, sepasang kekasih boleh tinggal bersama. Tetapi tiada apa-apa ikatan, dan seterusnya menyebabkan tiada perlindungan kepada mereka.

Adakalanya dunia yang berasaskan undang-undang sivil ini bertindak seolah-olah mengikut undang-undang rimba. Pernah terjadi di UK, seorang ahli politik terpaksa letak jawatan kerana melanggan pelacur, tetapi pelacuran tidak salah dalam undang-undang sivil. Melainkan di Malaysia ada akta perdagangan tubuh agak baru. Atas sebab apakah dia perlu letak jawatan? kerana tidak bermoral? Tetapi "tidak bermoral" itu tidak salah dalam undang-undang. Maka undang-undang rimba digunakan untuk menjatuhkan seseorang dengan mengaibkan dan menuduh eli tidak bermoral.

Adakalanya pelik, apabila lelaki bersuami mengadakan hubungan dengan perempuan lain, ia dipanggil skandal. Manakala yang bujang bebas dengan sesiapa sahaja? Tamadun Barat sudah nak runtuh akibat daripada ketidak perihatinan dengan instusi keluarga. "Keluarga" digantikan dengan pasangan kekasih yang tidak dilindungi undang-undang. Hanya undang-undang rimba digunapakai.

Tamadun China dulu zaman Ming/Ching dulu bolehkah duduk serumah dalam keadaan belum berkahwin? Di dalam dunia blog banyak hakim dan juri undang-undang rimba sedang mengemukakan hujah menentukan samada Eli berskandal atau tidak.Antaranya Elizabeth Wong NUDE PHOTOS Scandal. RESIGN. Perlukah satu undang-undang atau mahmakah khas untuk menentukan sesuatu tindakan itu "bermoral" atau tidak?”
Antara komen kepada artikel Hasbullah Pit ini, antaranya WY Kam 甘永元 on 2009 Februari 17, berbunyi…

“Sesuatu tindakan itu mungkin kelihatan tidak bermoral untuk anda, tetapi tak semestinya tidak bermoral untuk saya. sama juga, apa yang baik atau buruk untuk tamadun barat, China, timur tengah ...tidak semestinya baik untuk kita. Dengan mata lensa pemikiran saudara, saya juga boleh membuat kenyataan bahawa puak Arab rata-rata nya tidak bertamadun memandangkan mereka masih tidak berdemokrasi, masih menafikan hak kaum hawa and rakyat jelata, dan masih tiada sebarang pencapaian sains ataupun teknologi.

Apakah puak Arab hidup dalam tamadun kejahilan? Tambahan lagi, pak Arab semua kahwin tiga-empat orang isteri (poligami adalah satu kesalahan berat dalam undang2 sivil dan barat). Perlukan kita menentukan kemoralan mereka? Jawapan untuk soalan rektorik saya, dan untuk soalan saudara ialah TIDAK. You have no right to question the basis of my morality, nor subjected me to your nonsensical moral laws.”

KOMEN SAYA: Di situlah perlunya penyelesaian, melalui sebuah negara Islam. Dalam Islam ada takrif ‘moral’, menurut kayu ukur agama. Untuk menjadi Wakil Rakyat yang menaungi rakyat Islam, tentulah kehendak rakyat itu diutamakan. ‘Moral’ tentulah dinilai dengan mengambil kira mereka yang dinaungi. Bila tiada takrif ‘moral’ yang lengkap, maka jadilah kelam-kabut seperti yang ada sekarang! Dalam negara Islam orang bukan Islam diberi kebebasan beragama dalam ertikata memilih cara hidup mereka sendiri.

Mereka tidak dipaksakan menurut cara hidup Islam. Kerana dalam negara Islam, ada hak orang Islam, dan ada HAK ISTIMEWA orang bukan Islam. Undang-undang sekarang pun bukan undang-undang dari agama asal dan tradisi mereka. Apa salah kita tolak ‘undang rimba’ dan pilih yang bertamaddun.
Sekian, harap maklum. Wassalam..

ibnuhasyim.com
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
Feb 18, 2009. KL
[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Zambry & 6 Exco Suspended



Dipetik dari Hanief .. Hehehe.. Just looking² je..


by JilFityan







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Detik- Detik Hitam DI Perak -DetikDaily.Net

Oleh MB Perak Dato Ir Nizar

Assalamualaikum kepada semua pengunjung blog ini.

Terlebih dahulu saya bermohon beribu kemaafan kerana lama meninggalkan saudara tanpa kemaskini halaman ini. Situasi semasa memerlukan saya sepenuh masa menangani beberapa permasalah akibat rampasan kuasa (coup d"etat) oleh UMNO BN pada 5 februari 2009.

Ini sejarah hitam bagi rakyat negeri Perak apabila dengan zalim dan rakusnya Timbalan Presiden UMNO, Najib Altantuya mengadap DYMM Sultan Perak pada pagi 5 Feb. 2009 untuk merompak hak rakyat tersebut melalui pintu belakang.

Pada 2 Feb 2009 (Isnin) , saya mengadap DYMM Sultan Perak di Istana Kinta bagi mempersembahkan 2 pucuk salinan surat perletakan jawatan YB Jamaluddin(Behrang) dan YB Osman (Changkat Jering) bertarikh 30 Jan 2009, dan surat dari YDP Dewan (Speaker) YB Sivakumar kepada SPR memohon di laksanakan pilihanraya kecil kedua-dua DUN tersebut.

Ketika itu UMNO-BN di ketuai oleh Najib altantuya masih dalam proses memerangkap beberapa wakil rakyat PR khususnya YB Dato' Nasaruddin (ADUN Bota yang telah menyeberangi ke PKR) pada 25 Jan 2009, dan ADUN Jelapang YB Hee Yit Fong.

Perhubungan dengan YB Jamaluddin dan YB Osman telah terputus mulai 26 Jan 2009. Keluarga dan orang terdekat termasuk ketua umum PKR, DSAI, juga gagal. Hanya setelah surat perletakan jawatan dikemukakan baharulah kedua mereka muncul bersama Najib Altantuya. Semasa kemelut itu juga YB Dato Nasaruddin (BOTA) dilapurkan hilang dibawa oleh 2 orang ADUN UMNO yang kononya mereka diarah menjemput YB Dato Nasa bertemu Raja Muda. Dia akur dengan pelawaan palsu tersebut dan bersetuju bersama kedua-dua adun umno menaiki pacuan empat roda dan trus hilang entah kemana, khabarnya dilarikan kepada dakapan najib altantuya.

Dilaporkan oleh isteri YB Dato' Nasa, Datin UMI bahawa suaminya hilang mengikut dua orang adun umno pergi bertemu Raja Muda tetapi rupa-rupanya untuk dibelutkan oleh umno agar YB Dato' Nasa kembali semula kepada umno-BN walaupun telah bersumpah dikhalayak ramai 10,000-15,000 orang pengundi Bota pada 30 Jan 2009 untuk tidak akan berganjak dan kembali kepada UMNO. Pertemuan YB Dato Nasa denga saya di pejabat MB pada 29 Jan 2009 bersama ahli-ahli exco dan pimpinan PKR Perak juga menjanjikan benda yang sama. Bila ditanya oleh warga media adakah YB Dato Nasa akan kembali kepada UMNO oleh kerana pertukaran Pengerusi Perhubungan UMNO negeri kepada Najib Altantuya, namun jawab YB Dato Nasa, "Insya Allah, tidak".

Ketika itu kedapatan YB Hee dari Jelapang juga turut lesap dan putus hubungan, sehingga YAB ketua Menteri Pulau Pinang selaku SU Agong DAP memberi amaran mana-mana ADUN DAP yang putus hubungan dalam tempoh 24 jam di kira telah meletak jawatan.

Ketika itu, keputusan SRP pula menafikan hak dan permohonan YB Speaker untuk diadakan PRK di Behrang dan CGKT Jering. Maka tiada pilihanraya kecil, ini pula atas desakan dan campur tangan UMNO BN mengarahkan pengerusi SPR yang baru dilantik (tetapi diberi amaran kerana bertanggungjawab tersungkurnya UMNO BN di KT ) untuk jangan diadakan PRK di Behrang dan Cgkt Jering. (Bertentangan dgn Perlembagaan Persekutuan 113). Untuk pengetahuan semua, SPR tidak boleh menolak mana-mana permohonan dari mana-mana Speaker di Malaysia untuk isytihar PRK apabila ada surat dari wakil rakyat tersebut yang meletak jawatan. Peranan SPR dalam Perlembagaan Malaysia hanyalah sebagai pelaksana sahaja dan bukanya pemutus untuk tolak atau meragukan mana-mana surat yang pada pandangan Speaker adalah sah.

Maka pada 4 Feb 2009, selaku MB serta ketua DUN, saya mengadap DYMM memohon perkenan agar dibubarkan DUN Perak untuk mengembalikan hak rakyat Perak membuat pilihanraya baru dan secara sahnya memilih kerajaan baru. DYMM Sultan menyatakan akan mengkaji dan menghubungi saya kemudian, saya akur. DYMM Tuanku mengucapkan kepada saya, "Innallaha maa Sobirin" (Sesungguhnya Allah bersama orang2 yang sabar) dengan senyuman sambil menggoyang-goyangkan kedua tangan Tuanku.

Kesokan harinya 5 Feb 2009, (khamis) jam 10.00 saya bersama-sama YAB PM Pak Lah berada di Bgn Serai merasmikan majlis mekanisasi pertanian penanaman padi seluas sekitar 200 ekar secara moden oleh Sime Darby. Namun keseluruhan berita telah digelapkan walaupun ada liputan media meluas. Jam 11.45 pagi saya menerima perintah DYMM Sultan untuk mengadap di Istana Kinta. Maka saya memohon laluan dari YAB PM dan terus menuju Istana . Sesampainya di Istana, DYMM Sultan telah sedia menanti bersama Penasihat Undang-undang, (LA).

Saya terus angkat sembah dan duduk (cukup luar biasa sebab yang biasa apabila dititah atau mohon mengadap, sayalah yang akan menunggu DYMM Sultan didalam bilik khas). DYMM menyatakan kepada saya:-

1. Kesemua 27 ADUN BN telah dipanggil mengadap dan setuju trus dengan BN

2. Adun Bota (YB dato Nasa) telah bersetuju kembali kepada UMNO-BN

3. Ketiga Adun Behrang, Cgkt jering dan Jelapang juga telah dipanggil mengadap dan bersetuju keluar PR dan menjadi ahli Bebas serta menyokong BN, menjadikan 31 orang. (28 +3)

4. Maka sekarang BN ada majoriti dan PR cuma ada 28 ADUN.

Saya sudah terlintas dihati yang sesuatu tak kena akan terjadi makanya ,
saya mohon mencelah dari DYMM Sultan dan mengambil masa sekitar 15 minit untuk mengutarakan hujah dan point berikut:-

i. Saya hanya memohon perkenan kebawah DYMM Tuanku untuk dibubarkan DUN Perak dalam hak dan kuasa yang dianugerahkan saya sebagai MB dan ketua DUN.

ii. Kembalikanlah hak rakyat untuk memilih kerajaan baru yang sah dan bermaruah.

iii. Saya mahu mendaulat dan memartabatkan institusi Istana sebagai institusi ulung dan teragung di kacamata rakyat.

iv. Bila DUN dibubarkan, rakyat akan lihat bahawa Tuanku cukup adil dan tidak menyebelahi mana-mana pihak sekali gus rakyat akan menjulang dan menghormati institusi Istana kerana mengembalikan hak rakyat untuk membuat pilihan semula. Ini Keadilan yang kita laung-laungkan.

v. Saya ajak DYMM Tuanku Sultan meredhai dan bersyukur di atas anugerah Ilahi dalam sambutan Jubli Perak dengan Allah SWT memanjangkan usia DYMM Tuanku hingga ke 82 tahun. Saya seru agar merealisasikan kesyukuran atas nikmat ini dengan mengembalikan hak rakyat serta pengampunan dari Allah SWT

vi. Saya nyatakan dengan jelas jika Tuanku bubarkan DUN, rakyat akan turut bersyukur dan berterima kasih tidak terhingga kepada Tuanku dan rakyat akan menjulang institusi Istana.

vii. Disebaliknya saya nyatakan bahawa jika hak rakyat ini tidak diberi (dengan tidak membubarkan DUN) maka dikhuatiri rakyat akan menghina dan hilang hormat kepada institusi di Raja dan Tuanku sendiri.

viii. Saya zahirkan kepada DYMM Tuanku dimanakah maruah kerajaan UMNO BN dengan mengambil 3 orang wakil rakyat (Jamaluddin, Kapt Osman dan Hee) sebagai penyokong mereka semata-mata hendakkan simple majoriti, yang mana 2 daripada mereka (Jamaluddin dan Osman) telah dituduh oleh pimpinan UMNO terdahulu dari itu sebagai mengambil rasuah meluluskan projek perumahan di Perak Tengah bernilai RM180juta dan menerima habuan serta sedekah seks (yang mana projek tersebut tidak wujud pun! Sengaja diada-adakan oleh pihak BPR pusat untuk mejatuhkan kerajaan PR). Kedua mereka akan menghadapi perbicaraan di mahkamah session Ipoh pada 10 Feb 2009. Saya juga katakan kepada DYMM Sultan seandainya pertuduhan ke atas mereka lekat, maka apa akan terjadi kepada kerajaan itu kelak. Dan jika pertuduhan itu digugurkan oleh mahkamah, sudah tentu rakyat jelata akan melihat sebagai campurtangan pihak Istana dan ini akan mencemarkan imej dan kedaulatan Istana.

ix. Saya beri maklum bahawa jika dibubarkan DUN Perak seluruh institusi Istana di Malaysia pasti akan mendapat penghormatan tertinggi dikacamata rakyat jelata dan masyarakat dunia dalam dan luar negeri akan turut menghormati DYMM Tuanku. Kekebalan dan kekuasaan diraja telah lama dirobek dan cuba dihapuskan oleh UMNO sewaktu dibawah pimpinan Tun Dr Mahathir. Semua institusi kesultanan di Malaysia akan mendapat imej baik dek keputusan bijak dan arif oleh Tuanku.

x. Saya sebut secara verbatim kata-kata DYMM dalam sebuah buku yang Tuanku hadiahkan kepada saya sewaktu menjawat jawatan MB pada bulan Mac 2008 dahulu. Buku berjodol "Constitutional Monarchy, Rule of Law and Good Governance" (Selected essays and speeches,by HRH Sultan Azlan Shah, edited by Professor Dato' Seri Visu Sinnadurai, tahun 2004, saya bacakan kepada Tuanku berbunyi, "under normal circumstances, it is taken for granted that the Yang di Pertuan Agong would not withold his consent to a request for the dissolution of Parliament. His role is purely formal".

Selepas saya baca ayat tersebut sepatah demi sepatah, maka dengan penuh takzim dan lembut ungkap, saya merayu agar Tuanku berpegang dan mengotakan kata-kata Tuanku tersebut. Bahkan saya sebut bahawa buku tersebut dan kata-kata Tuanku di dalamnya menjadi rujukan penghakiman semua negara Commonwealth sebagai suatu peradaban undang-undang yang luhur.

xi. Saya mengingatkan kepada DYMM Tuanku bahawa banyak negara seperti Singapura, Indonesia, Filipina, Mesir dan Iran yang dahulunya ada institusi di Raja, namun apabila keputusan Istana berpihak kepada mana-mana kumpulan dan mengenepikan kehendak hak rakyat, maka kini institusi tersebut telah hilang.

xii Saya merayu bahawa pada ucapan sambutan Jubli Perak pada 3 Feb 2009, di Istana Iskandariah Kuala Kangsar, ucapan Tuanku, ucapan Raja Muda dan juga ucapan saya telah menitik beratkan soal keadilan, hak rakyat dan good governance. Siaran tersebut telah dibuat liputan langsung oleh TV Bernama dan akhirnya saya dengan penuh rendah diri dengan Nama Allah, memohon kepada DYMM Tuanku agar di bubarkan DUN Perak.

Sebaik-baik sahaja habis saya sebut perkara di atas, DYMM Tuanku telah mengangkat sedikit wajahnya dan melihat saya sambil bertitah, "Saya tidak akan bubarkan DUN dan MB kena letak jawatan".

Dengan spontan saya terus mengangkat sembah keampunan seraya berkata, "Ampun Tuanku, patik pohon sembah derhaka".

DYMM Tuanku bangun meninggalkan majlis dan seperti biasa, saya bersalam dengan Tuanku sambil mencium tangan Tuanku dan beredar bersama LA. ( Perbualan saya dengan LA selepas insiden ini akan saya lakarkan sedikit masa lagi).

Maka bermulalah suatu cetusan krisis perlembagaan (Constitutional Crisis) yang amat menyedihkan sehingga kini. Kesemuanya ini berlaku oleh kerana kebiadaban UMNO BN pimpinan Najib altantuya memperkakaskan SPR yang enggan mengisytiharkan PRK di DUN Behrang dan Cgkt Jering dan seterusnya rampasan kuasa ikut pintu belakang oleh Najib altantuya pimpinan UMNO BN. Ini tindakan tidak bermoral UMNO yang merampas hak rakyat.

Kini kenyataan-kenyatan dari pimpinan UMNO yang menyanggah dan mengecam hebat tindakan jahat Najib altantuya membuat rampasan kuasa kerajaan Pakatan Rakyat negeri Perak, seperti dari Tengku Razaleigh, Tun Dr Mahathir, Rais Yatim dan ramai pakar perlembagaan seperti Dr Abd Aziz Bari dari UIAM, menyatakan bahawa saya masih MB yang sah disegi undang-undang dan kes seperti ini pernah terjadi kepada Almarhum Sultan Idris pada tahun 1974, yang mana almarhum Sultan tidak boleh menyuruh atau memecat MB ketika itu Allahyarham Tan Seri Ghazali Jawi (bapa YB Tajol Rosli). Tuanku terpaksa bernazar untuk menyimpan misai dan janggut selagi MB ketika itu tidak mahu letak jawatan.

Akhirnya Perdana Menteri ketika itu Tun Hussein Onn terpaksa masuk campur dan mengarahkan MB letak jawatan. MB ikut perintah PM tetapi bersyarat. Lepas itu barulah Almarhum Tuanku Sultan mencukur janggut misainya di Pangkor. Cerita ini masyhur. Semua orang tahu bahawa Tuanku Sultan ketika itu juga akur kepada ketetapan di dalam Perlembagaan Perak. Krisis ini berpanjangan...........

dipetik dari : DetikDaily.net







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Pembunuhan bermaharajalela, Polis jangan sibuk jaga program Pakatan sahaja

Dewan Pemuda Pas Wilayah Persekutuan melahir rasa simpati dan takziah kepada saudara Muhammad Ali yang kehilangan anggota keluarganya dalam satu kes samun dan bunuh yang berlaku dirumah beliau di Lorong Permai 14, Ampang Tasek, Ampang Jaya.

Dalam kejadian itu, isteri beliau Nurhajahan, 39, anaknya, Nurazizah, 7, dan Nasir, 22 ditemui mati bergelimpangan di dalam bilik dan ruang tamu.

Kejadian hanya diketahui setelah beliau pulang ke rumah selepas mengikuti pengajian agama selama tiga hari di masjid, pagi semalam.

myanmar-dibunuh
ANGGOTA polis mengangkat salah seorang mangsa bunuh di Ampang Tasik, semalam.

Paling menyayat hati, anak kecil beliau yang baru berusia setahun, Habizah ditemui sedang meratap hiba di sisi mayat ibunya dalam keadaan tubuh kecilnya yang turut bermandi darah.

Peristiwa ngeri yang dilalui keluarga Myanmar ini hampir serupa dengan kejadian seorang kanak-kanak berusia dua tahun yang ditemui menangis berhampiran mayat ibunya yang dibunuh dengan kesan tikaman di dada dan perut di rumah mereka di Taman Seri Jeram 3, Jalan Bakri, Muar Johor pada Julai tahun lalu. di sini, petang semalam.

Mayat Choo Lee Fong, 24, ditemui berlumuran darah dengan tiga kesan tikaman di perut, dua di dada serta beberapa kecederaan di leher berhampiran tangga di rumah kos rendah dua tingkat.

Pemudawilayah melahirkan kebimbangan akan nasib dan keselamatan rakyat dinegara ini khususnya bagi suri rumah yang tinggal dirumah disaat suami mereka tiada dirumah.

Peristiwa kejam seperti ini seharusnya tidak berlaku berulang kali. Pemudawilayah mendesak agar pihak Polis meningkatkan rondaan bagi menjaga keselamatan orang awam sama ada diluar rumah atau di dalam rumah mereka.

Walaupun pihak Polis boleh menangkap pembunuh itu, tapi apa gunanya kepada keluarga mangsa, kerana yang pergi sudah pergi menghadap tuhannya. Apa yang rakyat mahu adalah pencegahan awal agar ianya tidak berulang.

Dalam hal ini Pemudawilayah juga menyatakan kekesalan terhadap pihak Polis yang sering bangga mengumumkan jumlah anggotanya yang ditugaskan setiap kali ada Pilihanraya. Polis juga ternyata lebih seronok menghabiskan masa untuk pergi memantau ceramah Pakatan Rakyat terutamanya di Perak pada masa ini. Mereka juga lebih suka duduk menyibukkan diri bagi menghalang himpunan rakyat yang sehingga ke hari ini sudah terbukti berjalan secara aman tanpa adanya provokasi dari pihak Polis.

Sewajarnya usaha menangani jenayah seperti kes samun dan bunuh ini menjadi keutamaan Polis bukannya kes-kes politik yang jelas menunjukan ketidakseimbangan layanan Polis terhadap Pakatan.

Pemudawilayah menghormati tugas Polis dan kami juga berharap Polis memahami keutamaan tugas mereka bagi meraih kembali sokongan dan kepercayaan rakyat.

Pemudawilayah yakin bahawa ramai anggota Polis yang berdedikasi terhadap usaha memerangi jenayah diluar sana. Pemudawilayah juga menyeru kepada seluruh warga rakyat agar sensitif terhadap apa yang berlaku dipersekitaran serta berusaha membantu mengurangkan kes jenayah di dalam kawasan kejiranan mereka.

Polis dan masyarakat perlu bersatu bagi mencegah jenayah. Pemudawilayah juga memberikan sokong terhadap sebarang usaha menangani jenayah dari semasa ke semasa.

Herman Samsudeen
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda Pas Wilayah Persekutuan.
[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Karpal akan di ISA kan?

 
Karpal bergerak sendirian bila mana beliau bertindak meneruskan saman terhadap Sultan Perak, atas pengisytiharan dan pelantikan Datuk Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang baru dan beliau (Karpal Singh) menyifatkan sebagai batal dan tidak sah.Peguam veteran Karpal Singh tidak akan mewakili Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dalam memfailkan saman tersebut dan beliau berkeras akan tetap dengan keputusannya untuk menyaman Sultan walau dengan apa cara sekalipun.

Tindakan Karpal ini dipandang sebagai satu tindakan yang tidak betul, salah, kurang ajar dan tidak wajar dilakukan. Dari sudut ini, semua mata memandang dari skop yang sama iaitu derhaka kepada Sultan, kerana bagi orang melayu, Sultan adalah lambang dan mewakili orang² Melayu di Malaysia.Karpal Singh dicemuh sebagai penderhaka kepada Sultan.Ini dari satu skop, dan dari skop yang lain, perlantikan Sultan terhadap MB baru adalah menyalahi akta Tubuh Kerajaan Negeri Perak sendiri. Kata Karpal Singh, Sultan Azlan Shah boleh didakwa di mahkamah atas kapasiti rasmi baginda kerana selepas 1993, Perlembagaan Persekutuan dipinda dan mahkamah khas ditubuhkan untuk mengendalikan perkara membabitkan kerabat diraja dan sultan.

Saya bukan nak memihak kepada sesiapa. Keluhuran undang-undang di dalam rukun negara perlu disanjung, dan tidak ada sesiapa pun terkecuali dalam hal ini.Malahan saya juga pasti bahawa baginda (Sultan Azlan Shah) tahu apa yang Karpal Singh lakukan adalah betul. Baginda ialah bekas Ketua Hakim Negara dan telah mengendalikan banyak kes. Tidak berlaku sebarang pelanggaran undang-undang atau menderhaka mengenainya, dan tidak timbul isu Karpal Singh menderhaka kepada Sultan.

Apa yang diwar-warkan sebagai modal pemimpin BN hanya satu sahaja. Karpal Singh akan dihukum dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) atau Akta Hasutan kerana menghina/derhaka sultan.Kenapa? kerana dari segi undang-undang,kes ini tidak boleh disabitkan sebarang kesalahan terhadap Karpal Singh. Dan kerana kelu idea dan takde lagi cara lain, maka kerajaan UMNO hanya akan mengISAkan sahaja Karpal Singh. Tapi ini bukanlah langkah yang boleh dipuji, malah dengan cara ini BN akan semakin dikeji.

Karpal Singh dimasukkan ISA kerana tegakkan undang-undang perlembagaan? Tak logik. Rakyat tidak akan bodoh hanya dengan bawa isu derhaka kepada sultan. Rakyat takkan kabur dan masih reti undang-undang.




by JilFityan







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

7 sebab Nizar disokong Majlis Peguam tapi dibenci UMNO dan proksinya!

" Sebagai peguam Muslim, saya terus terang bahawa saya selalu menyampah dengan Majlis Peguam dalam pelbagai isu. Tapi, ada isu-isu seperti penentangan terhadap ISA yang saya turut setuju. Terbaru, Majlis Peguam menyatakan sokongan kepada Nizar dan menggariskan 7 jasa besar Nizar yang sangat dihargai oleh Majlis Peguam TETAPI mungkin mengundang kemarahan parti politik dan institusi tertentu. Mari kita lihat bersama.

"From Nut Graph, 11 February 2009-

I write this piece to put on record what I believe to be the most significant events from a human rights perspective: events that members of the Malaysian Bar and other non-governmental organisations (NGOs) were pleased to be part of. Issues that had remained outstanding for many years saw quick resolution in the last 10 months in Perak under Nizar's administration.


They include the following:

* As menteri besar, Nizar cancelled all logging and plantation activities in Orang Asli settlements around Gopeng that affected more than 2,000 Orang Asli. (SELAMATKAN TANAH 2,000 ORANG ASLI DARI PEMBALAKAN)

* State exco and assemblyperson A Sivanesan announced the return of approximately 400 acres of Orang Asli ancestral land to the Orang Asli that had been earmarked for logging activities by the previous government in Mukim Teja near Gopeng. (PEMULANGAN 400 EKAR TANAH ORANG ASLI MUKIM TEJA)

* The state government announced the return of approximately 500 acres of Orang Asli ancestral land to the Orang Asli of Kampung Chang, Sungai Gepai in Bidor, which had been earmarked for a Botanical Garden by the previous government. (PEMULANGAN 500 EKAR TANAH ORANG ASLI KAMPUNG CHANG)

* A special task force on Orang Asli land rights was set up to formally recognise all Orang Asli customary land in Perak. The task force committee comprised two tiers. The second tier was exclusively managed by the Orang Asli communities themselves, and meeting halls in the state secretariat building were provided to the Orang Asli for their use. (PENUBUHAN JAWATANKUASA MENGIKTIRAF JAK ORG ASLI)

* The administration commissioned a special Orang Asli officer for the state of Perak whose function was to resolve all problems of the Orang Asli within the state. (PELANTIKAN PEGAWAI ORG ASLI)

* A series of consultations with the public and NGOs on development activities in Ipoh was held. For example, public opinion was sought in relation to the proposed development of Yau Tet Shin Market. (SURVET PENDAPAT MASYARAKAT SEBELUM PENUBUHAN YAU TET SHIN MARKET)

* Both Malay and Chinese [Malaysian] residents of new villages and Kampung Tersusun are now being granted permanent land titles in stages. (PEMBERIAN HAK MILIK KEKAL KEPADA MELAYU DAN CINA DI KAMPUNG TERSUSUN)

The Malaysian Bar must put these events on record as we have worked for years on some of these issues and were happy to see positive results achieved in a short span of time.

We hope that the same importance will be given to these matters and that they will continue to progress without delay. In fact, we call on all state governments to be proactive in relation to issues that concern the Orang Asli, the marginalised and the underprivileged.

Datuk Ambiga Sreenevasan
President
Malaysian Bar
11 Feb 2009"


-------------

P/S: sekiranya Pakatan Rakyat tak beri kerjasama kepada kerajaan haram UMNO Perak, kerajaan baru ini akan lumpuh dengan segera. Menurut pendapat pakar, sekiranya pekerja dan pegawai kerajaan sanggup untuk mengambil boikot kerja selama seminggu, seluruh kerajaan haram Perak tidak dapat bergerak. Mesej yang kuat ini hanya mungkin sekiranya rakyat berani bertindak. Kalau takut dengan risiko, usah bicara soal perjuangan..


by Dewa







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Polis halang program 'Jom Sertai PAS' -HarakahDaily

Bashir Ishak
Sat | Feb 14, 09 | 5:17:36 pm MYT

Terkini: | ALOR STAR, 14 Feb (Hrkh) -Program pelancaran Jom Sertai PAS di Alor Star berhadapan Pekan Rabu dihalang polis atas alasan keselamatan.

Sebelum ini, pihak Majlis Bandaraya Alor Star (MBAS) telah memberikan permit kepada penganjur untuk meneruskan program tersebut.

Antara pimpinan PAS yang hadir dala program tersebut adalah, Ketua Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayob, beberapa anggota Exco Dewan Pemuda PAS Pusat dan Exco Kerajaan Negeri Kedah, Dato' Ir Amiruddin Hamzah.

Orang ramai kelihatan memenuhi ruangan pekarangan Pekan Rabu untuk menyertai kempen yang dianjurkan pihak pemuda PAS.

Dalam pada itu, pihak polis dianggap biadap apabila menutup suis pembesar suara sebanyak dua kali dalam program yang mendapat sambutan masyarakat sekitar petang ini.

Pertama, adalah apabila kumpulan nasyid sedang membuat persembahan dan kali kedua adalah apabila Ketua Dewan Pemuda PAS Kedah, Ustaz Mussodak Ahmad sedang berucap.

Selain itu, pihak polis juga merampas 'bunting' kempen 'Jom Sertai PAS' dan 'backdrop yang digunakan dalam majlis tersebut.

Sementara itu, usaha Salahuddin dan Ustaz Mussodak untuk berbincang dengan pihak polis menemui kegagalan dan akhirnya pihak polis menyuraikan semua yang ada di kawasan tersebut.

Tulis sambungan post di sini

by JilFityan







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Karpal dan ideologi politiknya -IslamReturn

" Penulis sebenarnya tidak berasa terkejut langsung dengan kenyataan Karpal tentang DS Anwar Ibrahim, malah penulis tahu kenapa Karpal begitu lantang menghentam DS Anwar Ibrahim. Sebenarnya Karpal merupakan generasi tua dalam DAP yang masih tebal sifat anti keagamaan, namun disebabkan arus politik yang berubah, Karpal terpaksa mendiamkan diri walaupun ada ketikanya beliau bersuara.

Pendirian Karpal untuk menyaman Sultan Perak sebenarnya bukanlah keputusan Pakatan Rakyat, malah sekiranya kita lihat kenyataan media Pakatan Rakyat tentang isu Perak ini, PR hanya akan menyaman UMNO/BN kerana bertindak diluar batasan perlembagaan. Oleh yang demikian, Karpal kini terpaksa bersendirian untuk mempertahankan pendirian beliau untuk menyaman Sultan Perak. Tekanan yang hebat ini meletakkan beliau di situasi yang tidak baik, kerana isu Sultan akan mudah dipergunakan oleh UMNO untuk mendapatkan 'political mailege' seterusnya menghentam pribadi beliau (contoh: lucut warganegara). Akibat dari tekanan yang hebat ini, beliau terpaksa mencipta satu isu baru untuk mengalih perhatian umum terutamanya UMNO dengan menghalakan muncung senjata beliau terhadap DS Anwar dengan harapan dapat mengendurkan isu saman beliau terhadap Sultan Perak.

Beliau sememangnya menyimpan dendam terhadap DS Anwar. Bukan isu lompat parti yang sebenarnya menjadi isu utama, tetapi pendirian DS Anwar terhadap isu Hudud dan perlaksanaan Syari'ah. Inilah isu sebenar yang beliau berdendam dengan DS Anwar. Beliau amat marah apabila DS Anwar menyokong kenyataan DS TGHH berkaitan perlaksanaan syari'ah hanya untuk orang Islam sahaja. Kenyataan DS Anwar ini umpama menikam beliau dari belakang. Maka bermulalah hasrat beliau untuk mencantas DS Anwar dengan harapan sekiranya DS Anwar jatuh, maka PR akan berpecah dan akhirnya PAS gagal menguasai kerajaan pusat dan akhir perlaksanaan syari'ah tidak dapat dilaksanakan. Itulah matlamat beliau.

Dipetik dari : http://islamreturn.blogspot.com







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Ahli Parlimen Bukit Gantang meninggal dunia - HarakahDaily

BATU GAJAH ,9 Feb (Hrkh) - Ahli Parlimen Bukit Gantang, Haji Roslan Shaharum disahkan meninggal dunia kira-kira jam 12.00 tengah hari tadi ketika dalam perjalanan ke Hospital Batu Gajah.

Beliau yang tinggal di Changkat Larang, Batu Gajah menghadapi masalah kesihatan sekembalinya daripada luar negara, demikian menurut Pegawai Khas beliau, Shaharudin Ahmad Sani kepada Harakahdaily sebentar tadi.

Shaharudin mengendalikan Pusat Khidmat Masyarakat Ahli Parlimen Bukit Gantang di Markas PAS Air Kuning, Taiping.

Parlimen Bukit Gantang mempunyai tiga DUN iaitu Changkat Jering, Trong dan Sepetang.

"Dalam lawatan beliau ke Taiwan sebelum ini, beliau pernah dimasukkan ke hospital Taiwan atas masalah gula yang tinggi.

"Apa-apa maklumat terkini saya akan sampaikan," kata Shaharudin ketika dihubungi semasa dalam perjalanannya ke Batu Gajah.

Difahamkan wakil rakyat berusia 50 tahun itu dikatakan telah menghantar keretanya ke sebuah pusat cucian kereta berhampiran rumahnya di Changkat Lalang dekat Batu Gajah.

Kemudian, selepas mengadu sakit dada beliau meminjam basikal milik pekerja pusat tersebut untuk ke farmasi bagi mendapatkan ubat.

Roslan, 50, ditemui terjatuh di bahu jalan oleh ramai kira-kira pukul 11.15 pagi, kata Ketua Polis Batu Gajah, ACP Najib Mohamad.

Dalam pada itu, Menteri Besar Perak, Dato' Seri Nizar Jamaluddin memberitahu kira-kira pukul 1.20 tengah hari bahawa jenazah berada di Hospital Batu Gajah.

Roslan pernah berkhidmat sebagai Pengarah Sumber Tenaga Manusia dan Pentadbiran di Perbadanan Kemajuan Negeri Perak dan pernah juga berkhidmat sebagai pensyarah di Universiti Putra Malaysia, Universiti Terbuka Malaysia dan Universiti Teknologi Mara di Perak.

Allahyarham meninggalkan seorang isteri, Safiah Harun dan mempunyai 11 orang anak.

Malam tadi difahamkan semasa perhimpunan rakyat di kediaman rasmi Menteri Besar Perak, Allahyarham kelihatan seperti biasa, bergurau berjenaka bersama rakan-rakan yang lain. Beliau yang juga pengamal pengubatan Syifaq amat disenangi oleh kawan dan lawan kata seorang kenalan.

Jenazah Allahyarham dijangka akan dibawa ke rumahnya di Kampung Changkat Larang, Pengkalan Pegoh.

Pada pilihan raya unmum ke-12 8 Mac lalu, Roslan memenangi kerusi itu dengan majoriti 1,566 undi.Allahyarham memperoleh 20,015 undi manakala calon BN, Abdul Azim Mohd Zabidi (Umno) menerima 18,449 dan calon Bebas, M. Morgan mendapat 872 undi

Sumber : HarakahDaily







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Isu menderhaka kepada Sultan - Kata dulang paku serpih, kata orang awak yang lebih

" Sekarang ini, selepas merampas kuasa Kerajaan Negeri Perak, serangan terus menerus ditujukan kepada Pakatan Rakyat sama ada kepada pemimpin dan penyokong nya. Kali ini 'mereka' fokus kan kepada isu MENDERHAKA KEPADA SULTAN.

Ramai lah yang lantang meminta supaya penderhaka diambil tindakan termasuk lah ahli ahli akademik, professor-professor dan ahli polik UMNO/BN.

1. Derhaka Nizar tidak boleh dipandang ringan - Muhyiddin. Berita penuh: Kenyataan nya disini

2. Tindakan biadab, sombong dan angkuh pemimpin serta penyokong Pakatan Rakyat yang menghina Sultan Perak. Berita penuh: Berita Harian Online

3. Pakatan Rakyat menghina Sultan Perak, Sultan Azlan Shah. Berita penuh: Berita Harian Online

4. Ketua Umno Bahagian Cheras Senator Datuk Syed Ali Alhabshee berkata beliau kecewa kerana seorang pemimpin Melayu seperti Mohamad Nizar telah menunjukkan sikap biadap terhadap Sultan Perak dengan enggan melepaskan jawatan Menteri Besar walaupun dititah berbuat demikian. Berita penuh: bernama.com.my

Apa yang menghairankan, mengapa pandangan kedua tidak diulas. Ambil contoh seperti pandangan Tengku Razaleigh Hamzah. Beliau mengatakan Mohamad Nizar Jamaluddin masih MB Perak yang sah. Apa kah Tengku Razaleigh juga seorang penderhaka kerana menyanggah keputusan sultan ?

Begitu juga pandangan Prof. Dr Abdul Aziz Bari yang menjelaskan ada 2 cara Sultan boleh bertindak apabila berlaku krisis seperti ini:

1. Membubarkan Dewan Undangan Negeri walaupun tanpa nasihat seorang Menteri Besar.

2. Sultan membatalkan @ memecat pelantikan Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar dan kemudian membubarkan Dewan Undangan Negeri.

Disini dapat dilihat bahawa walau apapun keputusan Sultan, pengakhiran keputusan nya adalah membubarkan DUN Perak. Namun perkara itu tidak terjadi. Yang terjadi ialah Sultan pecat Menteri Besar dan Penubuhan Kerajaan Negeri yang baru dari BN. Mengapa ini tidak diulas oleh media massa arus perdana?.

Pendek kata Pakatan Rakyat seluruh nya tidak berguna walau satu sen pun di Malaysia ini. Ada kah mereka tahu atau pura-pura tidak tahu sebab dan kenapa mereka yang di katakan penderhaka ini menentang. Adakah ini kali pertama penentangan terhadap keputusan Raja @ Sultan. Apa kah beza nya tindakan (bekas?) MB Perak Ir. Mohamad Nizar dengan bekas MB Terengganu Idris Jusoh ?. Ada siapa boleh tolong jawab ??. Kalau nak ikut kan, Idris Jusoh lah penderhaka no.1 negara sebab dia menderhaka kepada DYMM Sultan Terengganu dan juga Yang Di Pertuan Agong. Siapa yang bawa sepanduk ' kami nak deris, natang'? Ia akhir nya menjadi Kes hina Sultan dan Tan Sri Abdul Gani Patail mengarahkan polis membuat siasatan Kami Nak Deris Natang’. Ada tangkapan dibuat, tetapi apa jadi dengan kes ini ?..Senyap rasa nya dibawa angin lalu....(betulkan jika fakta ini salah)

Oleh kerana tidak menerima keputusan dan di gelar sebagai menderhaka kepada sultan, ia nya diulas dengan lahap oleh media massa, tetapi sebab kenapa tindakan Pakatan Rakyat menentang tidak pula diulas. Apakah betul tindakan sultan memecat MB dan selepas itu memperkenankan penubuhan kerajaan negeri yang baru dari BN. Mengapa Sultan tidak membubarkan DUN selepas mengarahkan MB meletak jawatan. Itu lah kuasa Sultan Perak, tetapi mengapa Tuanku Sultan tidak berbuat begitu sedang kan Tuanku adalah pakar undang-undang. Ini lah dia punca sebenar krisis.

Apakah boleh MB ditukar sebegitu rupa tanpa mengikut undang-undang dan perlembagaan tidak pula diulas, sebaliknya disuruh pemimpin dan penyokong PR menerima dan percaya titah sultan. Habis itu, undang-undang dan perlembagaan itu untuk apa?, sekadar dijadikan hiasan?.

Kenapa perlu difokus kepada tindakan menuntut hak oleh setengah rakyat yang diketuai oleh PR dianggap kurang ajar sedang kan sebab musabab nya disorokkan?? dan di waktu yang sama rakyat Palestin menuntut hak mereka kita tak kata kurang ajar malah kita sokong pula.

'KATA DULANG PAKU SERPIH, MENGATA ORANG AWAK YANG LEBIH'

Sekian...sendiri mau ingat !!!

Dipetik Dari :
http://ahmadtarmizi.blogspot.com









[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

ISU YANG PERLU DIFAHAMI



Saya rasa kita kena membezakan dan memahami isu yang sebenar. Semasa DSAI berkata beliau mempunyai bilangan ahli parlimen BN yang nak berhijrah ke PR beliau telah menghubungi Perdana Menteri dan memohon supaya diadakan sidang khas di parlimen untuk mengusulkan UNDI TIDAK PERCAYA terhadap Perdana Menteri. Jika ini berlaku maka satu undian tidak percaya akan dibuat di parlimen . Dan jika majoriti menyokong DSAI di parlimen barulah perdana menteri perlu berundur dan menyerahkan jawatannya kepada DSAI dan akan berlakulah peralihan kuasa mengikut peruntukan yang termaktub di dalam perlembagaan.

Satu lagi pilihan ialah perdana menteri boleh menyahut cabaran DSAI untuk MEMBUBARKAN PARLIMEN dan diadakan pilihanraya semula untuk membolehkan rakyat memberikan mandat yang baru. Kedua-dua cara ini adalah mengikut lunas-lunas perlembagaan Malaysia. Malangnya Perdana Menteri tidak berani menyahut cabaran DSAI lantas kedua-dua permintaan ini tidak dilaksanakan oleh Perdana Menteri. Tiada sebarang tawaran imbuhan yang dibuat oleh DSAI dan tiada sebarang ugutan dibuat terhadap mereka supaya berhijrah ke PR . DSAI tidak menyembunyikan ahli-ahli parlimen ini. Beliau tidak bertindak di luar batasan perlembagaan.



Cuba kita lihat apa yang berlaku di negeri Perak. Adun-adun yang melompat semuanya telah terlebih dahulu menghilangkan diri. Di sini timbul persoalan ‘kenapa perlu menghilangkan diri?’Setelah menghilankan diri mengumumkan pula keluar daripada PR dan menyokong BN. Kenapa BN tidak membawa usul undi tidak percaya terhadap menteri besar Ir Nizar di dewan undangan negeri seperti apa yang termaktub di dalam perlembagaan? Kenapa tidak dibuat peralihan kuasa seperti mana yang dikehendaki oleh perlembagaan? Mana perginya keluhuran perlembagaan? Ini bermakna BN telah merampas kuasa di negeri Perak secara tidak sah.

Kembali kepada episod 3 orang adun yang menghilangkan diri tadi. Persoalan yang timbul adalah adakah mereka menerima tawaran yang lumayan untuk melompat? Atau adakah mereka diugut? Perlu diingat bahawa 2 orang di antara mereka sedang menghadapi tuduhan rasuah ketika itu.Jika inilah sebabnya mereka melompat maka mereka ini adalah manusia yang tidak mempunyai prinsip. Mereka adalah pengkhianat yang tidak bermaruah. Oleh itu kenapa pula DSAI yang mesti dipertanggungjawabkan di atas perbuatan tidak bermoral adun-adun ini?

Yang perlu dipertanggungjawabkan di atas kemelut yang melanda negeri Perak sekarang ialah Najib, umno dan BN. Mereka telah merampas kuasa dengan cara yang amat rakus dan gelojoh.Merekalah yang perlu dipertanggungjawabkan di atas kemarahan rakyat terhadap pihak Istana.

Oleh itu saya menggesa pembaca dan sesiapa sahaja yang ingin membuat apa-apa komen (sepertimana komen terhadap artikel saya sebelum ini) silalah kaji dahulu isu yang sebenar.

by JilFityan







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Fakta menarik untuk difikir Versi Perak

" ASSALAMU ALAIKUM.. Sebelum teman memulakan bicara,suka teman mengingatkan dan mohon kerjasama dari seluruh warga Pakatan Rakyat agar kita tidak lari dari matlamat asal,iaitu "BUBARKAN DUN,BIAR RAKYAT MEMILIH". lUPAKANLAH lain-lain isu "aksesori terpakai" seperti derhaka,penghianat,lompat dan sebagainya.

Teman sebenornyer rase sedih apabila melihat begitu banyak cerca dan dusta dilemparkan ke atas Sultan Perak walaupun hakikatnya pahit untuk kita telan. Langkah begini sebenarnya merugikan kita dan kemungkinan TKO akan diBan dan kite semua yang rugi..

Untuk mengelakkan kekeliruan dan salah faham,teman mencadangkan ..

1. Kita utuslah sebanyak mana perutusan kepada Sultan samada melalui surat,fax,email,poskad (sebanyak mungkin ),namun kita tulis cuma ayat ini " BUBARKAN DUN,BIAR RAKYAT MEMILIH",selain dari 2 ayat itu,kita anggap bukan dari sumber PAKATAN.

2. Kita hantar pula "HADIAH " samada melalui pos,email ,fax dan sebagainya (juga sebanyak yang mungkin) kepada 3 orang ADUN TAK BEBAS ini dan bangunan UMNO negeri ..kita hantar kasut,selipar,terompah YOB!! Biar deme rase begitulah hinanya mereka.

Pohon kerjasama "Wonderpet" untuk mendapatkan alamat,no fax dan yang sewaktu,dan paparkan di TKO ini, CARI YOB!!!..

Kita GUNAKAN pendekatan baru,kurangkan demo (lebih kebaikan kepada UMNO sebenarnya-Media mereka putar belit ) gunakan cara baru sempena malaysia baru..kita cipta SEJARAH POLITIK ALAF BARU !!!!

Itu sajalah pada pendapat teman,kalau molek bebenor,kita buat dan sebarkan,kalau idak teman tak upaya nak memaksa..

berbalik pada fakta menarik yang teman dapat dari pelbagai sumber..

1. Antara sebab dan alasan utama rampasan kuasa berlaku di Perak menurut pendapat umum (sumber UMNO) ialah kerana takutkan pengaruh DAP,tetapi jika UMNO benar-benar ikhlas,tidakkah boleh UMNO
dan PAS atau PKR bersama-sama menentang sekiranya DAP mahu membuat onar?.

2. Lebih menarik lagi,sebelum terbentuknya pakatan,yang memerintah Perak ialah UMNO,jadi isu Melayu makan melayu seharusnya tidak timbul kalau mereka " SEDAR ".

3. Guru sekolah dan mereka yang pakar bahasa , bermula di saat ini kemungkinan tidak dapat memberikan jawapan yang tepat bila ditanya "APA MAKNA BEBAS".

4. Apabila berlakunya demontrasi dan penentangan,rakyat dan pemimpin pembangkang dipersalahkan oleh media,tapi percayalah sekiranya Sultan berkenan membubarkan DUN,pasti UMNO pula akan buat onar dan demontrasi.

5.Mana-mana CEO atau pegawai tinggi kerajaan dan swasta bolehlah tidak datang kerja seminggu,walaupun telah tandatangan akujanji,tiada siapa boleh buang mereka, "Tidak Sah dan meragukan "... hehe


6. Jika salah seorang dari tiga Adun tak bebas ini dilantik sebagai EXCO,satu rekod telah dicipta di Malaysia..

7. Kesilapan DS Anwar dalam isu lompat tidak boleh kita ambil ringan,ibarat kata kerana mulut badan binasa...

8. Macam biasa,Polis akan cepat ,mesra,cekap dan betul bertindak ke atas pemimpin pembangkang kononnya "menjejaskan sekelamatan negara".

9. DS Najib rupanya tidak berani datang ke majlis Fa Chai,bila terdengar adanya ura-ura orang ramai mahu " MERAIKANNYA"..

10. Jika anda mahu melihat bagai mana rupanya orang sakit boleh senyum " lihatlah senyuman 3 orang ADUN tak BEBAS ini.

11. ADUN Bota dalam diam-diam rupanya berniat mahu merampas gelaran "RAJA LOMPAT " yang disandang oleh Ibrahim Ali.

12. Kita boleh membantu ADUN tak BEBAS, Hee Yit Fong dari DAP yang keluar parti untuk menambah ketinggiannya sekiranya kita bersedia meng HADIAHkan beliau sepasang kasut tumit tinggi yang diperbuat dari campuran BELERANG DAN JERING ..

13. Selepas SPR,Sultan,pakar Undang-undang,penganalisis politik,Badan NGO dan sewaktu,Polis , Siapakah lagi yang akan terlibat dalam konflik di Perak selepas ini,adakah Mahkamah? dan sekiranya Mahkamah pun terlibat (tidak memihak pada kita ) manakah lagi pilihan rakyat..?

14. Jika ditakdirkan berlaku PRK,Adakah 4 calon ini akan dikekalkan atau mereka hanya boleh dibenarkan sebagai calon PMR sahaja.

15. JIKA DISELIDIKI DENGAN MENDALAM,TIDAK ADA SEORANGPUN PEMIMPIN DARI PARTI KOMPENAN BN YANG BERANI KELUAR KENYATAAN KEMELUT DI PERAK..kenape ek!!!

16. Apakah nasib Tajol Rosli yang pernah seminggu malu tak keluar rumah bila BN kalah,Adakah beliau menyokong MB yang baru atau adakah akan berlaku Sabotaj sesama mereka seperti si Idris Jusoh (Ganu kite).

17. Bolehkah kita bertahan lama untuk menuntut keadilan?..bukankah kita selalu TERLUPA..

18. Jika di tengok pada dari 28 senarai ADUN dari BN,cuma satu dari MCA, puas hatikah nanti orang Cina bila mereka cuma ada 2 orang ajer wakil berbanding 18 sebelum ini.

19. Media utama "kera" jaan dapat melaksanakan misinya dengan berkesan,tapi percayalah anda misi mereka itu sebenarnya cuma berjaya mententeramkan sementara pemimpin mereka..

20. Teman-teman semua perasan tak,setakat ini tidak ada satupun ulasan yang diambil dari KJ..mengapa ek!!!

21. KU LI dan Dr. Mahathir bolehlah dianggap " Wira Tua Sedar Diri " dan masih berusaha untuk menyelamatkan UMNO,tapi apakan daya,kapal UMNO terlalu berat untuk diangkat oleh mereka berdua.

22. Siapa dan berlakukah "yang bakal di ISA kan " demi menyelamatkan maruah UMNO di PERAK..

Wassalam..

By Rashitt







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

“Hijrah”: Idealisme Perjuangan atau Rasuah Ugutan? =DSAI

Ashvin Raj menulis pandangannya di laman Malaysiakini:

I would like to highlight a main difference between Anwar’s attempt of Sept 16 to form a new government and what’s going on in Perak. Anwar said that he had the numbers. He did not say that he ‘bought them’ for a price.

Anwar only gave a call but no money was offered. In this Perak case, a statutory declaration made by a PKR member strongly alleges that money ranging in the millions was offered to Pakatan YBs in order to entice them to crossover.

In this sense, money is the main difference here. I doubt PKR offered any sum of money to BN reps to join Pakatan, as they don’t have access to huge federal funds, unlike BN which has millions of ringgit as the federal government of the day.

What has happened in Perak is cowardice to say the least. The people’s mandate had not been given to BN to rule Perak, but to Pakatan.

I don’t blame the Sultan of Perak, but Najib and his cronies for enticing politicians from Pakatan to join them. This is most shameful and cowardly in that they used a bait of millions of ringgit to lure them.

Were there any monies offered by Pakatan to any BN rep before Sept 16 to join Pakatan and form a new federal government?

Of course, it is ethically wrong to hop from one party to another. But my point here is this, who has the stronger bargaining power when it comes to enticing YBs to crossover?

Certainly it is the one with the most funds and assets accumulated over the past 50 years and that is none other than the corrupt BN regime led by Najib.


—-

Terima kasih saudara Ashvin kerana prihatin sekali. Malah saya sedia meneliti hujah pengunjung meskipun kritikal terhadap pendirian kami. Sayugia diulangi peringatan mengenai singgungan lucah, fitnah dan rendah akalbudi. Saudara-saudari dipohon mengenepikan saja luahan sengsara dan bebal seperti ini dengan mempertahankan akhlak dan budi pekerti.

Percubaan meleset para soldadu tua dan muda yang mendakwa mirip persamaan adegan “lompat” UMNO-BN dengan saranan saya sebelum ini! Dan sepertimana yang dihebah oeh TV3 umpamanya ternyata hambar kerana mempertahankan adegan ala penculikan, rasuah dan ugutan dengan arahan Dato’ Seri Najib.

Pelawaan saya adalah secara terbuka dan sambutan juga harus telus. Tidak ada yang dilari atau disembunyikan dari keluarga sendiri, diugut atau disogok. Kalangan yang memilih untuk menyertai Pakatan Rakyat harus akur dengan agenda perubahan serta menolak kerakusan kuasa dan rasuah.

ANWAR IBRAHIM
http://anwaribrahimblog.com
[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Kisah Politik Melayu Barisan Nasional.

Bilamana Fauzi si Adun PKR yang bersumpah dengan nama Allah, bahawa dia ada semasa majlis bersama Najib, tentang tawaran 50juta kepadanya utk membeli wakil rakyat. Sungguh terkejut dengan berita ini. Bukan setakat itu.Fauzi mencabar Najib supaya menafikan kenyataan dan sumpahnya ini di hadapan ramai. Berdepan dengan media bahawa dia menafikan akan keterangan sumpah Fauzi. Tapi tidak pula Najib buat. Adakah benar Najib buat? Sekiranya sudah dicabar tetapi diambil langkah berdiam diri, bermakna diam itu bermakna setuju. Aduhaii..Jika ini benar,maka benarlah...Seolah-olah maruah manusia yang bergelar melayu ini sekadar picisan. Betapa murah dan senang diperdagangkan. Hidup seperti lalang, ke kiri dan kanan, tiada pendirian.

Bagaimana lah agaknya bila Najib Tun Razak menerajui negara kelak. Adakah kita mahukan pemimpin yang telah banyak terpalit dengan pelbagai masalah ini? Kes Altantuya, sampaikan si Sirul mengatakan bahawa dia telah dianiaya dan orang bersalah sedang bersenang lenang. (berita semalam astro awani) . Apa kes pula si Bala ?? Hilang tanpa berita ...Rasuah ??? Sampaikan Ketua Disiplin UMNO sendiri memperakui dan ingin menghapuskan sayap kiri dan kanan iaitu Putera dan Puteri UMNO, Wanita dan Pemuda UMNo kerana terjebak dengan rasuah membarah sehingga mencecah 900 kes. Ini bukan kenyataan pembangkang,tapi perakuan dan confession daripada UMNO sendiri.

Beginilah nasib politik Melayu. Sekarang, 2 adun perak dengan sorang adun DAP telah menjadi bebas. si 2 Adun perak ini hilang selama 5 hari, dan 5 hari jugaklah tidak dapat dihubungi oleh kerajaan negeri dan juga keluarga. Sungguh aneh dan pelik, dalam dunia serba canggih ini kehilangan tidak dapat dijejak. Bila speaker mengeluarkan kenyataan bahawa kerusi mereka dikosongkan,hah... baru nak melatah.. baru pulak nak membantah. Berdalih kata cuti sakit,tapi dapat pula pergi ke Pahang. Urusan apa? kata sakit?sebelum ni senyap aje. Sidang media tak datang. Yang pelik dan bertambah pelik, ada pulak muncul bersama Najib semalam. Bersama Najib dalam mengumumkan bakal kerajaan Negeri Barisan Nasional di Perak.Ada pulak..Sihat molek molek ada..Arghhh....Rupanya dah menjadi penganut BN ..Hampeh.. Melayu yang dibeli.
Sementara ADUN Bota yang telah menyertai PKR kembali kepada UMNO. Dengan alasan bahawa tak inginkan kerajaan yang rosak,tak stabil dan tiada jaminan. Kenapa sebelum masuk PKR tidak fikir semua ini?Kenapa setelah masuk 10 hari baru nak fikir? Memang benar, PR tidak menawarkan apa-apa kemewahan kepada anda kerana menyertai PR. Ini prinsip PR. PR akan berusaha menarik sebanyak mungkin ahli BN Korup menyertai PR tetapi dengan cara bersih dan 'halal'. Tanpa ada palitan tektik yang kotor.

Haru biru betul.Tak apa,berhiduplah kamu sebagai tali barut UMNO.Dibutakan mata dipekakkan telinga.. Anugerah Allah tidak dipergunakan. Jadilah kamu sejahil manusia semunafik insan..

"Iza haddasa Kazaba.. Waiza Ahada Akhlafa.. Waiza'tumina Khana..."

Apabila bercakap berbohong.. Apabila berjanji memungkiri. Apabila diberi amanah khianat.

Ingat, langit tak selalunya cerah, kita terlepas di dunia tapi diakhirat, Allah akan tanya. Malaikat dikubur akan menyoal.. Hari ini kamu menang di dunia..Berjaga jagalah di akhirat.

by Jil Fityan






[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]
MUNAJAT PERDANA
PERTAHANKAN KERAJAAN PAKATAN RAKYAT
PERAK DARUL RIDZUAN
TEMPAT: KEDIAMAN MB, IPOH
TARIKH: 5 FEBRUARI 2009

WAKTU: 7 MLM HINGGA 11 MALM

ACARA: MULA SOLAT MAGHRIB, BACA YASIN, SOLAT ISYAK,SOLAT HAJAT, CERAMAH
TETAMU: MENTERI BESAR NEGERI PAKATAN RAKYAT, PIMPINAN PAKATAN RAKYAT
SEMUA MUSLIMIN MUSLIMAT DIJEMPUT HADIR
sebarang kemusykilan, hubungi tel ini: 012-2704726, 019-9110192
[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

LOMPAT MELOMPAT -Chedet



1. Saya kembali ke tanahair dari Djibouti dan mendengar berkenaan Ahli Yang Berhormat UMNO Perak keluar parti dan masuk Keadilan (PKR).

2. Kemudian saya dengar pula dua orang ahli PKR hilang. Bila mereka dijumpai cerita yang didengar ialah mereka sudah keluar daripada PKR.

3. Dan banyaklah berita angin berkenaan ahli-ahli Yang Berhormat yang akan lompat dari parti ke parti.

4. Dahulu UMNO dan Barisan Nasional telah cuba sekat kejadian lompat melompat dengan mensyaratkan tiap calon tandatangan surat letak jawatan sebagai ahli Yang Berhormat tanpa tarikh. Kononnya jika setelah jadi ahli Yang Berhormat mereka ingin lompat masuk parti lain maka surat letak jawatan yang telah di tanda tangani oleh mereka akan dihantar kepada Speaker (Tuan Yang di Pertua Dewan) dan dengan itu akan terlucutlan anugerah Yang Berhormat mereka.

5. Malangnya perbuatan ini didapati tidak sah daripada segi undang-undang. Jika mereka ingin keluar daripada parti maka mereka sendiri perlu keluarkan surat yang diperbuat oleh mereka dan ditandatangani oleh mereka pada ketika itu untuk disampaikan kepada Tuan Speaker.

6. Saya percaya surat yang diperbuat oleh mereka tanpa tarikh dahulu akan ditolak oleh Tuan Speaker. Oleh itu mereka akan kekal sebagai Ahli Dewan walaupun mereka lompat ke parti lain atau mereka akan jadi ahli bebas.

7. Presiden UMNO berkata UMNO sedia untuk menerima siapa sahaja untuk menjadi ahli. Ini memanglah dasar parti. Tetapi kedua-dua ahli yang ingin keluar dari PKR ini mempunyai masalah. Mereka dituduh terlibat dengan rasuah seks.

8. Apakah UMNO begitu terdesak sehingga tidak dapat tunggu keputusan mahkamah berkenaan tuduhan terhadap mereka sebelum menerima mereka? Jika diterima sekarang dan kemudian mereka didapati tidak bersalah maka Kerajaan pimpinan UMNO (lebih kurang) akan dituduh mempengaruhi mahkamah. Benar tidak benar bukan soalnya. Pada pandangan masyarakat tuduhan ini tetap akan dipercayai. Ia akan punyai kesan dalam PRU13.

9. UMNO sudah dianggap bergelumang dengan rasuah, selalu mungkir janji, mengutamakan kroni Perdana Menteri di Terengganu. Jika kepada semua ini ditambah pula dengan penerimaan orang yang dituduh melakukan rasuah seks, imej UMNO akan jadi lebih buruk.

10. Dato Abdullah Presiden UMNO, fikir dahulu sebelum beria-ia nak terima orang yang seperti ini.

Petikan daripada Chedet.Com







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Perhimpunan sokong MB Perak

Satu perhimpunan penyokong dan ahli Pakatan Rakyat akan diadakan di kediaman menteri besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin malam ini untuk menyatakan sokongan penuh kepada beliau dalam menghadapi situasi politik yang tidak menentu di negeri itu.

anwar ibrahimKetua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, perhimpunan itu juga bertujuan untuk memberi penjelasan secara terus kepada rakyat berhubung isu-isu yang berlalu di Perak.

"Kamu (BN) bercakap tentang demokrasi, tetapi kamu tidak berani untuk berhadapan dengan rakyat.

"Kamu kalah di Permatang Pauh, Kuala Terengganu dan kamu takut untuk kalah lagi," katanya dalam sidang akhbar selepas mempengerusi satu mesyuarat di ibupejabat PKR di ibunegara malam tadi.

Hadir sama ialah Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail; Timbalannya, Syed Husin Ali dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan bahawa Barisan Nasional (BN) Perak cukup majoriti untuk membentuk kerajaan baru selepas empat lagi ahli dewan undangan negeri (Adun) menyokongnya secara terbuka.

Timbalan perdana menteri berkata, dua bekas Adun PKR - Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang) dan Mohd Osman Jailu (Changkat Jering) telah bersetuju menyokong pembentukan kerajaan BN itu.

'Situasi tidak menentu'

Kata Najib, begitu juga dengan Adun Jelapang, Hee Yit Foong yang keluar DAP hari ini. Ketiga-tiganya kini sebagai wakil rakyat bebas.

Manakala Adun Bota, Datuk Nasarudin Hashim - yang mengumumkan melompat kepada PKR selama 10 hari - kembali semula kepada Umno dan memberi sokongan kepada kerajaan BN negeri.

Mengulas lanjut mengenainya, Anwar berkata, PKR dan Pakatan berpandangan bahawa "kita harus tunduk kepada kehendak rakyat".

"Kita mesti bertegas dalam isu ini, kembalikan kuasa kepada rakyat, terutama dalam situasi yang tidak menentu di Perak.

"Cara mengugut, membeli dan melarikan Adun tidak boleh dipertahankan," tegasnya.

nasarudin hashimDitanya mengenai kemasukan Nasarudin ke dalam PKR, Anwar berkata: "Dia datang dengan rela, saya tak jemput dia, dia datang sendiri ke rumah saya dengan isterinya. Dia bersetuju untuk bersama PKR.

"Dia tengok BN telah rosak. Umno sudah hilang idealisme perjuangan dan rosak sebagai sebuah parti," katanya.

'Kembali kepada rakyat'

Menurut Anwar lagi, Nasarudin turut menyatakan bahawa beliau telah hilang keyakinan terhadap Najib.

Mengenai kenyataan Najib bahawa BN sudah mampu memerintah Perak, Anwar membidas timbalan perdana menteri itu sebagai tidak bertanggungjawab

pkr permatang pc 230808 perak exco jamaluddin and osmanAnwar yang juga ahli Parlimen Permatang Pauh menyifatkan alasan Jamaluddin dan Osman bahawa mereka bercuti sakit adalah sebagai satu pembohongan.

"Kenapa tidak memberitahu keluarga, pimpinan parti, menteri besar atau speaker. Kamu adalah exco, orang dij alanan pun tahu itu tanggungjawab awak," katanya.

Sehubungan itu, Anwar menggesa supaya kembali kepada rakyat untuk mendapatkan mandat baru daripada mereka.

"Serahkan kepada rakyat, biar rakyat tentukan, sekiranya BN berhak memerintah, maka biarkanlah

"Tapi saya yakin, kita akan mendapat majoriti yang lebih besar," tegas Anwar.

Malaysiakini

10 kerusi dimenangi BN dengan majoriti kurang 1000 pada PRU12

N10 – ALOR PONGSU majority 95
N15 – TRONG majority 916
N16 – KAMUNTING majority 555
N23 – MANJOI majority 348
N35 – MANONG majority 749
N36 – PENGKALAN BAHARU majority 14
N43 – SUNGAI RAPAT majority 636
N5 – SELAMA majority 355
N53 – RUNGKUP majority 454
N6 – KUBU GAJAH majority 66

7 kerusi dimenangi BN dgn majoriti antara 1000 dan 2000.

N19 – CHENDEROH majority 1,039 (2,826 in 2004)
N21 – LINTANG majority 1,367 (5,839 in 2004)
N34 – BUKIT CHANDAN majority 1,694 (3,613 in 2004)
N38 – BELANJA majority 1,887 (3,143 in 2004)
N42 – TUALANG SEKAH majority 1,569 (3,311 in 2004)
N48 – SUNGAI MANIK majority 1,354 (3,599 in 2004)
N49 – KAMPONG GAJAH majority 1,416 (5,017 in 2004)

kawasan2 diatas dijangka di sapu oleh pakatan jika diadakan pilihanraya semula.










[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Politik Kotor BN di Perak

Semalam,Kerajaan Perak telah membubarkan peringkat Dun seluruh negeri (walaupun tidak mendapat perkenan sultan) dan juga pengisytiharan Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai kerajaan BN yang bakal bertapak di Perak.Suasana gawat ini berlaku rentetan 2 orang adun dan sorang adun lagi dari DAP telah menyistiharkan keluar dari parti dan menjadi BEBAS. Sementara seorang lagi ADUN Bota yang telah menyertai PKR telah kembali kepada UMNO.

kelmarin,berita menyiarkan ADUN DAP menafikan bahawa dia akan melompat ke dalam UMNO. Tetapi malam tadi tanpa segan silu, (bersama bekas adun PKR yang melompat ke BN) berada di belakang Najib semasa pengisytiharan untuk penubuhan Kerajaan baru BN di Perak (bakal). (Berita ini seolah-olah mengiyakan segala pertuduhan membeli adun-adun ini walaupun beliau menafikan menggunakan tektik ini. Pengisytiharan Kerajaan Negeri BN di Perak bermakna 3 ADUN ini menyokong kerajaan Barisan Nasional. (sumber HarakahDaily /Malaysiakini)

Apakah yang telah berlaku kepada politik BN ?? Kenapa sampai begitu sekali?? Sungguh kotor dan sangat menjijikkan. Terasa pedih dan pilu bila maruah manusia begitu mudah diperdagangkan. Dijual beli dengan sewenang-wenangnya. Rasuah berleluasa. Politik yang begitu jijik ini membuatkan rakyat semakin loya dengan Barisan Nasional.

Hai BN,buatlah sesuka hatimu semasa di dunia. Tapi ingat, diakhirat Allah akan membalas segala apa yang kalian lakukan."Al Rasyi Wal Murtasyi Finnar " .. Pemberi rasuah dan penerima rasuah adalah di neraka..Dan ingatlah, pengambil alihan yang kotor ini tidak akan lama. Moga Allah akan membalas suatu hari nanti kepada golongan² manusia begini.

Lompatlah.. Biarkanlah.... Usahlah berdalih itu dan ini..( dengan alasan tidak percaya kepada kepimpinan Negeri Perak walhal kamu hilang 5 hari, kata cuti sakit dan herannya tidak dapat dihubungi.. Anehnya bila maujud dok belakang Najib).. Diharap,rakyat sedar, bahawa beginilah politik sebenar BN.. Memalukan, memualkan.. dan sangat ... menjijikkan...

10 kerusi dimenangi BN dengan majoriti kurang 1000 pada PRU12

N10 – ALOR PONGSU majority 95
N15 – TRONG majority 916
N16 – KAMUNTING majority 555
N23 – MANJOI majority 348
N35 – MANONG majority 749
N36 – PENGKALAN BAHARU majority 14
N43 – SUNGAI RAPAT majority 636
N5 – SELAMA majority 355
N53 – RUNGKUP majority 454
N6 – KUBU GAJAH majority 66

7 kerusi dimenangi BN dgn majoriti antara 1000 dan 2000.

N19 – CHENDEROH majority 1,039 (2,826 in 2004)
N21 – LINTANG majority 1,367 (5,839 in 2004)
N34 – BUKIT CHANDAN majority 1,694 (3,613 in 2004)
N38 – BELANJA majority 1,887 (3,143 in 2004)
N42 – TUALANG SEKAH majority 1,569 (3,311 in 2004)
N48 – SUNGAI MANIK majority 1,354 (3,599 in 2004)
N49 – KAMPONG GAJAH majority 1,416 (5,017 in 2004)

kawasan2 diatas dijangka di sapu oleh pakatan jika diadakan pilihanraya semula.







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]

Keputusan Speaker DUN Perak tidak boleh dicabar

PETALING JAYA: Keputusan Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, V. Sivakumar berhubung kekosongan dua kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Changkat Jering dan Behrang adalah muktamad dan tidak boleh dicabar.

Professor Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Abdul Aziz Bari berkata, tindakan ADUN kedua-dua kawasan tersebut iaitu Jamaluddin Mat Radzi (Behrang) dan Mohd. Osman Jailu (Changkat Jering) menghilangkan diri dan tidak dapat dihubungi selama lima hari dengan sendirinya telah memaksa Speaker untuk membuat keputusan itu.

"Ke mana mereka selama lima hari ini? Jika benar mereka telah menyertai Umno sekali pun, maklumkan kepada kerajaan negeri.

"Mengapa setelah Speaker umumkan akan hantar surat kepada SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya), baru mereka nak melatah," katanya ketika dihubungi mStar Online, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Jamaluddin semalam yang mahu mencabar Speaker kerana mengumumkan peletakan jawatan mereka berdasarkan surat peletakan jawatan yang diterima daripada dua ADUN terbabit di Ipoh pukul 5.45 petang semalam.

Jamaluddin berkata, peletakan jawatan tersebut merupakan satu pembohongan kerana surat letak jawatan yang dimaksudkan Sivakumar itu sebenarnya telah ditandatangani oleh tujuh ADUN PKR termasuk beliau dan Mohd Osman pada 8 Mac lalu kerana kerajaan negeri bimbang mereka akan menyertai BN.

Katanya, surat itu telah diguna pakai untuk mengumumkan kononnya mereka telah meletak jawatan.

Jamaluddin dan Mohd Osman sebelum itu dilaporkan telah hilang dan tidak dapat dihubungi dalam tempoh lima hari minggu lalu.

Mengulas lanjut, Dr Abdul Aziz berkata, tindakan mereka menghilangkan diri itu dengan sendirinya telah menyebabkan hujah-hujah termasuk dakwaan bahawa peletakan jawatan tersebut adalah satu pembohongan dengan sendirinya tidak boleh lagi diguna pakai.

"Ini bukan zaman darurat sehingga menghilangkan diri dan tidak boleh dihubungi.

"Pada saya, hujah-hujah mereka sudah terlambat. Lainlah jika mereka tidak menghilangkan diri, mungkin apa yang dipertahankan mereka boleh diambil kira," katanya.

Dr Abdul Aziz berkata, surat peletakan jawatan tersebut sah walaupun tidak ditandatangani semasa tidak bertarikh memandangkan kedua-dua ADUN tersebut mengetahui kandungan surat dan kesan yang akan mereka hadapi jika menandatangani surat itu.

"Mereka sedar dan tahu isi kandungan tersebut. Mereka juga bukan diacukan pistol ke kepala mereka untuk dipaksa menandatangani surat tersebut," katanya.

mstar.com.my







[Baca Selanjutnya dan Share di Facebook...]