Subscribe

Ulasan Debat Rafizi-Khairi PTPTN





1. Saya memahami hujah dan kebimbangan yang Rafizi bawakan mengenai PTPTN, secara ringkasnya saya jadikan contoh :

Katakanlah PTPTN mengeluarkan RM 20 billion (sekadar contoh dari saya, rafizi ada menyatakan jumlahnya dalam debat tersebut) setahun untuk dipinjamkan kepada pelajar, dan hanya 10% yg dibayar balik, dengan pertambahan jumlah yg dipinjam sekitar 20% setahun

tahun pertama :
20 billion dipinjamkan,
2 billion dibayar balik.
jumlah hutang trkumpul : 18 bilion ringgit.

tahun kedua :
24 bilion dipinjamkan
2.4 bilion dibayar balik
jumlah hutang terkumpul : 21.6 + 18 = ~40 bilion ringgit.

tahun ketiga :
(pengiraan seperti di atas)
jumlah hutang terkumpul : ~24 + 40 = ~64 billion ringgit.

dan jika diunjurkan (projected) jumlah ini dari tahun ke tahun, kita akan dapat graf yg exponent, semakin lama jumlah hutang terkumpul akan semakin banyak, dan ini yang Rafizi jadikan US sebagai contoh, menanggung beban sehingga trillion dollar.

2. Rafizi mengambil kira peratusan bayaran balik 10% sebagai pemalar, iaitu disebabkan pelbagai faktor (baca: faktor kenapa orang tak bayar balik hutang):

- gaji/pendapatan naik tidak setara dengan perbelanjaan/kenaikan harga barang.

- hutang-hutang lain (hutang rumah, kereta, kredit kad, etc)

- kadar penggangguran meningkat (tak dapat kerja macam mana nak bayar balik?)

- kesedaran utk "membayar balik" tidak meningkat

- sistem/mekanisma kutip semula hutang kekal tidak bertambah efisien


PTPTN hanya berfungsi apabila peminjam membayar balik pinjaman. Duit yang dibayar balik itu yang akan dijadikan dana untuk dipinjamkan kepada orang lain pula. Namun hakikatnya, yang membayar balik adalah kurang dari 10% dan PTPTN menanggung jumlah hutang terkumpul yang semakin meningkat.

3. Dahulunya dana PTPTN ini diberi oleh kerajaan dalam bentuk geran, namun disebabkan jumlahnya semakin meningkat maka PTPTN terpaksa membuat pinjaman dari KWSP dan bank-bank (agar terus dapat memberi duit pinjaman kepada pelajar).

Khairy beralasan mengatakan pinjaman ini ditanggung kerajaan faedah (bunga/riba) nya. Namun ia tidak mengubah hakikat bahawa

Pelajar (pinjam dari) PTPTN, manakala PTPTN pula (pinjam dari) bank2, kwsp

selagi kadar pelajar melangsaikan hutang tidak meningkat, ptptn tidak dapat membayar balik hutang kepada bank/kwsp dan kerajaan akan terus menanggung bunga/riba yg semakin meningkat berkadar masa.

Dan kebimbangan yg akan terus lahir pula adalah, jika skrg ini sudah sampai tahap PTPTN yg berhutang dengan bank, selepas ini siapa pula yang akan memberikan wang kepada PTPTN untuk dipinjamkan kepada para pelajar?

4. Khairy pula, berhujah mengenai mekanisma pemansuhan PTPTN yang dicadangkan pihak PR, yang bagi beliau, boleh membangkrapkan negara. Saya kurang gemar beliau mengungkit dan mengaitkan dengan Buku Jingga PR, kerana debat ini mengenai PTPTN bukannya mengenai Buku Jingga.

Sebaliknya Khairy tidak menyentuh langsung mengenai hakikat dan kebimbangan yang dinyatakan oleh Rafizi (point 1,2,3 saya).

Saya tidak nampak apa pengakhiran kepada PTPTN ini. Adakah PTPTN akan terus menanggung hutang terkumpul sehingga ratusan bilion ringgit? Bagaimana dengan pelajar yang tidak menyelesaikan hutang PTPTN, jika dihukum penjara sekalipun wang itu tetap tidak dipulangkan? Dan bagaimana jika hutang tersebut dibawa sehingga mati, siapa yang akan melangsaikan hutang berkenaan?

5. Saya menjangkakan di masa akan datang, apabila hutang terkumpul PTPTN mencapai satu jumlah yang sangat besar dengan keadaan TIADA LAGI DANA untuk disalurkan kepada PTPTN, maka tabung PTPTN akan dibekukan sehinggalah para penghutang melangsaikan hutang mereka.

Cumanya dalam keadaan ini, pihak IPT akan tetap mengenakan yuran pengajian kepada para pelajar yang baru tamat SPM ketika itu, dan para ibubapa (penghutang PTPTN di zaman pengajiannya) akan menghadapi dua kali beban - melangsaikan hutang mereka, dan dalam masa yang sama membiayai pengajian anak-anak mereka pula.


6. Penghapusan PTPTN bukanlah bermaksud beban yuran universiti ditanggung sepenuhnya oleh pelajar/ibubapa, tetapi penghapusan PTPTN bermaksud kembali ke model PENDIDIKAN PERCUMA sepertimana yang dinyatakan oleh Rafizi:

- membina 10 universiti awam baru menyediakan tempat kepada 100,000 mahasiswa, supaya kurang pergantungan kepada IPTS

- subsidi kepada pelajar IPTS supaya yuran yang dikenakan IPTS sama dengan yuran IPTA.

- manakala yuran di IPTA akan ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan.

- peruntukan elaun sara hidup (yang digunakan oleh pelajar untuk makan, beli topup, keluar dating etc) akan tetap diberi kepada yang layak.


Maksudnya tak perlu risau, asalkan dapat melayakkan diri masuk ke IPTA maka pengajian akan ditanggung sepenuhnya. Jika terpaksa juga masuk ke IPTS (kerana tempat pengajian terhad, kursus kritikal, result x cukup bagus dsb), dana disediakan dalam bentuk pinjaman tanpa faedah melalui sebuah tabung khas. Saya assume tabung ini hampir sama dengan PTPTN namun pada skala yang lebih kecil dan mudah dipantau untuk dipastikan pembayaran balik oleh pelajar. Boleh rujuk dalam blog rafizi.

7. Berbalik kepada debat, seperti yang saya nyatakan, Khairy berhujah mengenai MEKANISMA yang dicadangkan Pakatan Rakyat. Khairy tidak menafikan kemelut hutang terkumpul PTPTN (point 1,2,3 saya), dan Khairy juga tidak menolak idea Pendidikan Percuma. Tetapi yang Khairy persoalkan adalah HOW.

Pokok pangkalnya, seluruh debat pada malam itu berputar kepada dakwaan,

"Khairy yakin Pakatan Rakyat TIDAK MAMPU menyediakan dana untuk memansuhkan PTPTN dan menyediakan Pendidikan Percuma"

"Rafizi yakin Pakatan Rakyat MAMPU menyediakan dana untuk memansuhkan PTPTN dan menyediakan Pendidikan Percuma"


Saya kurang faham mengenai hujah kedua-dua pihak terhadap claim masing2 di atas. Rafizi kata hanya perlukan 5 billion setahun. Khairy kata boleh membangkrapkan negara. Terlalu contradict. Tambah-tambah bila banyak angka yang terlibat, saya pun sampai naik pening. Heee.

8. Namun secara peribadi, saya memilih untuk bersetuju dengan claim Rafizi, atas faktor:

- Latarbelakang Rafizi selaku pengurus petronas dalam bidang : perakaunan, belanjawan, percukaian antarabangsa, perancangan perniagaan, operasi dan teknologi urusniaga petrokimia, pengalaman dalam bidang hal-ehwal kewangan petronas.


- ukur baju di badan sendiri. Sekiranya Pakatan Rakyat diberi peluang namun cuma "bercakap besar" maka ianya akan backfire kepada mereka sendiri, kegagalan merealisasikan pemansuhan PTPTN dan melaksanakan Pendidikan Percuma akan menyebabkan rakyat Malaysia sukar lagi untuk menaruh kepercayaan kepada mereka.

- Rafizi memberi cadangan JALAN KELUAR dari kemelut hutang terkumpul manakala Khairy tidak memberitahu secara jelas apa yang akan berlaku 10,20,30 tahun akan datang apabila hutang tertunggak PTPTN mencapai ratusan bilion ringgit, apatah lagi solusi kepada kemelut tersebut.


9. Kesimpulannya, saya kenyang melayan debat PTPTN Rafizi-Khairy ini. Penjelasan dari Rafizi banyak memahamkan saya, manakala kredit harus diberikan kepada Khairy kerana berani tampil berhadapan dengan Rafizi. Setidak-tidaknya mendengar hujah mereka berdua lebih baik dari melayan hujah-hujah:

"Geng-geng yang nak mansuh PTPTN ni sebab nak mengelat takmau bayar la tu!"

"Tahu pinjam, tak reti-reti nak bayar balik?"

"Kalau mansuh PTPTN macam mana adik-adik anak-anak kita nak melanjutkan pelajaran kelak! Kesian mak bapak orang kampung mana ada duit dan hantar diorang masuk univ?"

"Tu la dulu cikgu2 mak bapak suruh belajar pandai2 bagi dapat biasiswa, korang degil, sekarang tahu pun takut bila PTPTN nak dimansuhkan!"


Besar bezanya melihat orang politik berhujah, berbanding budak-budak berhujah. Betul agaknya apa yang diungkapkan,

"Great minds discuss ideas, average minds discuss events, small minds discuss people."

10. "ceehhh...engkau datang belajar oversea pun kerajaan yang bagi biasiswa, ada hati nak komplem komen pasal PTPTN. Tengok cermin la woiiii!!"

Maaf hal ini penting bagi saya kerana 10,20,30 tahun akan datang, ketika itu saya pula yang akan menjadi ibubapa, memikirkan mengenai pendidikan anak-anak saya!

Dan menyuarakan pendapat dan pandangan saya berkenaan hal ini tidak menjadikan saya seorang Pro-Barisan Nasional atau Pro-Pakatan Rakyat. We all want the best for our future, regardless of who wins the election.


1 comment:

Anonymous said...

UNTUK PENGETAHUAN SEKALIAN,

1. BUNGA "UJRAH" YANG KITA KENA BAYAQ MENINGKAT 2 KALI GANDA SEJAK BULAN MEI 2013.

2. JUMLAH BUNGA "UJRAH" YANG PERLU DIBAYAR BAGI SETIAP PEMINJAM TIDAK SAMA WALAUPUN JUMLAH BAKI PINJAMAN SAMA. TAK FAIR.....ADA ORANG KENA BAYAQ BUNGA LEBIH DAN ADA ORANG KENA BAYAQ BUNGA KURANG WALAUPUN BAKI HUTANG SAMA SEBIJIK.



MANSUH HUTANG PTPTN SEMEMANGNYA IDEA BODOH. YANG RAJIN BAYAR SELAMA NI TERTINDAS MANAKALA YANG PEMALAS BAYAR HUTANG SELAMA NI TETIBA UNTUNG ATAS SIKAP MALAS BAYAR. TAK FAIR. SEPATUTNYA HUTANG BANYAK TU, BAYAQ BALIK BANYAK TU. UJRAH HANYA MENGABUI FIKIRAN PEMINJAM PADAHAL UJRAH PTPTN JUGA SEBENARNYA ADALAH RIBA.

Post a Comment

Tinggallah apa sahaja komen walau sepatah kata, moga dengan komen yang kalian suarakan memberi manfaat kepada semua

Kalian berhak suarakan apa sahaja di ruang komen dibawah. Komen tidak akan ditapis, dan terima kasih diatas komen yang diberi.